Tuesday, June 21, 2011

Gambar Program Belaian Kasih, Sentuhan Hati

Program Belaian Kasih, Sentuhan Hati ini diadakan sempena Sambutan Hari Ibu dan Hari Bapa. Program ini telah berlangsung pada:

Tarikh: 21 Jun 2011 (Selasa)
Masa 9.00 pagi hingga 12.00 tengahari
Tempat: Dewan Besar PPAP
Penceramah: Ustaz Norhamizi bin Jamaluddin, Jabatan Agama Islam Pahang
Turut hadir: Kelab Warga Emas Kuantan

Ustaz Norhamizi memulakan ceramah dengan cerita kehadiran pada hari lebih ramai kaum wanita berbanding kaum lelaki. Ini kerana kaum lelaki semakin terancam. Kalau haiwan hidupan liar ada akta yang melindungi mereka kerana mereka haiwan terancam. Begitu juga kaum wanita ada akta yang melindungi kaum wanita. Tetapi tiada akta melindungi kaum lelaki. Jadi kaum lelaki harus berusaha gigih dalam usaha menjalankan tanggungjawab masing-masing. Berbuat baik kepada ibu bapa adalah urusan berat.

Ustaz Norhamizi mengingatkan kita bahawa kita sebagai anak-anak selalunya lambat faham apa kehendak ibubapa kita. Mereka sebagai bubapa selalunya bercakap beralas dan berkias, mereka segan nak berterus terang. Bila ayah berkata motonya selalu rosak, maksudnya dia nak mintak kita tolong baikikan.Kita sanggup beli package paling mahal untuk Astro dan Broadband tetapi tidak sanggup bayarkan bil api atau air rumah mak ayah kita yang beberapa ringgit sahaja.

Kita kena ingat, tegas Ustaz Norhamizi, segala harta benda kita milak kita adalah hak ayah kita. Untuk itu kita jangan terlalu berkira. Kereta yang berharga RM1 juta didunia ini jauh lebih murah jika dibandingkan dengan nikmat di syurga yang akan dinikmati jika kita taat pada ayah.

Ustaz Norhamizi mahu kita semua jangan lupa doakan kebaikan untuk ibubapa kita. Sebab itu kita kena selalu sembahyang. Kalau tak sembahyang kita tak akan doakan untuk ibubapa kita. Mana ada kita tengah sedap-sedap main gitar tiba-tiba berhenti sekejap. "Tolong pegangkan gitar aku ni" kawan yang pelik tentu bertanya "Kau nak buat apa". "Aku nak doakan untuk ibubapa aku sekejap". Ada ke macam tu cara kita berdoa untuk ibu bapa kita. Tidak. Kita doakan untuk mereka selepas sembahyang. Kalau tak sembahyang tentu kita tak berkesempatan untuk doakan untuk ibubapa kita.

Pasa apa kita kena taat pada Ibu, Ibu, Ibu dan Ayah. Kenapa tiga kali ibu baru satu kali ayah. Kerana ada tiga perkara yang ayah tidak mampu lakukan. Kata Ustaz Norhamizi, tiga perkara tersebut adalah:
PERTAMA - Mengandungkan
KEDUA - Melahirkan
KETIGA - Menyusukan

Seterusnya Ustaz Norhamizi mahu kita bayangkan, masa yang ditempoh oleh ibu kita semasa mereka mengandungkan kita bukanlah tempoh yang senang. Nak tidur serba tak kena. Nak makan serba tak kena. Nak buat kerja serba tak kena. Nak tidur menirap dalam keadaan mengandung ... tertonggeng. Nak tidur terlentang senak. Nak mengiring rasa terhimpit.

Nak makan pula juga susah. Bukan semua benda boleh makan. Kadang-kadang masuk je sikit terus muntah. Bau saja makanan dah naik loya. Kalau tak makan apa jadi kepada kita yang dalam perut. Nak tak nak terpaksa juga makan. Nak buat kerja pun dalam serba kepayahan. Malah nak berjalan pun payah. Nak goreng ikan silap gaya boleh tersangkut perut yang dah besar tu pada kuali. Melecur kita yang dalam perut.

Bila dah mengandung tentulah akan melahirkan anak. Bukannya senang nak lehirkan anak. Terpaksa berjuang antara hidup dan mati.Kerja menggandung ini memang tidak sanggup dilakukan oleh orang lelaki. Apatah lagi kerja melahirkan anak. Orang lelaki sembelit makan buah rambai pun dah rasa nak mati. Orang perempuan melahirkan anak jauh lebih susah.

Perkara yang ketiga kata Ustaz Norhamizi, yang tidak mampu dilakukan oleh orang lelaki adalah menyusukan anak. Bagi ibu mereka terpaksa berdepan dengan kesukaran yang amat sukar ketika menyusukan anak. Kena isap pun kita dan tak sanggup, kalau nak tau rasanya cuba la beri. Baby ni pula bukannya mereka isap molek-molek ada masanya digigitnya. Kadang-kadang sampai menangis siibu digigit oleh bayi ketika menyusu. Tetapi mereka tetap menyusukan bayi mereka. Orang lelaki tak sanggup lakukan.

Sebab itulah disebut Ibu, Ibu, Ibu dan barulah ayah.

Berikutnya Ustaz Norhamizi beralih kepada perkara beriman dengan melihat takdir. Kita boleh tambah beriman dengan melihat takdir Allah swt. Hidup ini adalah Fitnah, Dugaan, Ujian dan Cubaan. Jadi jangan terlalu takut den benci dengan Fitnah, Dugaan, Ujian dan Cubaan.

Untuk mengembirakan hati orang perempuan Ustaz Norhamizi menyatakan orang perempuan mudah masuk suyurga TETAPI ramai yang masuk neraka. Mereka masuk neraka kerana mulut. Bercakap kuat dengan suami dengan adap yang tidak sopan boleh menyebabkan orang perempuan masuk neraka. Tambah Ustaz Norhamizi lagi ad orang perempuan yang memang dah bias cakap kuat dengan suaminya, pasal suaminya pekak. Dalam keadaan ini dibolehkan isteri bercakap kuat dengan suami jika suaminya pekak. Tetapi kuat dengan beradap.

Ustaz Norhamizi mahu kita semua banyak bersabar. Kalau dengan anak-anak kita sanggup bersabar dalam melayan kerenah mereka. Kita kena juga sanggup bersabar dalam melayan keranah pasangan masing-masing. Buka semua yang suami buat sempurna. Begitu juga bukan semua yang isteri buat sempurna.

Ustaz Norhamizi tidak menafikan sebenarnya orang perempuan suka berletar. Banyaknya berleter boleh dijadikan penanda aras bahawa istri kita sihat. Kalau tak sihat dia akan kurang bercakap, mengkin banyak benda tak terurus. Orang lelaki kena latih minda masing-masing supaya dapat menerima leteran isteri masing-masing dengan rasa gembira.

Soalan kepada Ustaz Norhamizi:
Banyak ustaz dan ustazah yang bercerita dan berceramah tentang cara menjadi orang yang baik. Tetapi perbuatan mereka sendiri tidak boleh dijadikan contoh. Macam mana kita nak betulkan perkara ini?

Jawapan oleh Ustaz Norhamizi:
Ustaz dan ustazah ini ada kelompoknya. Ada yang tidak mengkhusus dalam ilum atau bidang hukum hakam. Mereka menjurus atau mengkhusus dalam bidang-bidang lain contohnya tulisan jawi dan falsafah islam. Mereka sebegini tidak belajar tentang hukum hakam sebenar kerana mereka tidak belajar dalam bidang ini. Mungkin mereka belajar dari buku-buku, majalah dan akhbar atau melalui ceramah-ceramah. Tetapi orang panggil mereka ustaz dan ustazah kerana apa yang mereka buat atau kerja berkaitan dengan Islam.

Tetapi jika kita hendak memilih seseorang untuk dijadikan panduan tidak semestinya orang tersebut ustaz dan ustazah. Mungkin ada lagi orang-orang yang lebih baik dari mereka sekitar kita.

Yahudi sendiri mempunyai pakar-pakar yang mengkaji tentang hukum hakam islam. Tetapi kita tidak boleh menjadikan mereka sebagai ikutan. Begitu juga dalam masyarakat kita, terdapat orang yang alim dan berilmu pengatahun tetapi tidak semestinya mereka sesuai dijadikan ikutan. Tengok apa yang ustaz dan ustazah tersebut tahu. Lihat apa yang mereka amalkan. Kalau sesuai ikut. Kalau tidak sesuai jangan ikut.

Perkataan tradisional yang digunakan oleh Ustaz Norhamizi semasa ceramah:
-Perentan (Prime Time) = Masa
-Aca =
-Ama =
-Apok =
-Kerayan =
-Berjemban =
-Berkerling =
-Mengerikot =
-Malas jas =
-Untuk membaca lebih lanjut Bahasa Pahang klik DISINI [orangpahang.blogspot.com]
10
"Jangan berteman dengan siapa pun yang melakukan 'Uquq’(bersikap tidak hormat, tidak baik ,menyakitkan, terhadap ibubapa), kerana ia tidak akan pernah setia pada hubungan dengan anda sementara dia telah melakukan' Uquq terhadap mereka yang lebih berhak atas dirinya daripada yang anda miliki." - Ibn al-Jawzi,
sumber: andak-summerroses.blogspot.com

09
Rifa'ah Iyas bin 'berkata: "Aku melihat Al-Harits Al-'Ukli berjalan di pengkebumian ibunya dan menangis. Dia ditanya, "Mengapa engkau menangis?" Dia berkata, "Mengapa aku tidak menangis ketika sebuah pintu ke Syurga telah ditutup bagiku?" - Abdul-Malik Al-Qasim
sumber: andak-summerroses.blogspot.com

08
"Selama setahun selepas ayahku meninggal, semua yang aku lakukan adalah meminta Allah untuk mengampunkan dia." - Amir bin Abdullah bin Az-Zubair
sumber: andak-summerroses.blogspot.com

07
Hisham bin Hassan berkata: "Aku berkata kepada Al-Hasan, 'aku belajar Al-Qur'an dan ibu aku terus menunggu ku dengan hidangan makan malam sampai aku pulang.' Al-Hasan berkata, 'Adalah lebih baik bagi kamu untuk makan malam dengan ibu kamu sehingga hatinya terhibur, daripada melakukan haji secara sukarela. '’Abdul-Malik Al-Qasim,
sumber: andak-summerroses.blogspot.com

06
“Lebih baik bagi seorang lelaki untuk berada di samping ibunya di mana ia boleh mendengar nafas nya daripada ia berjuang di dalam peperangan .Sesungguhnya, menghadiri keperluan ibu lebih baik daripada perbuatan baik yang lain. " - Bishr bin Al-Harith
sumber: andak-summerroses.blogspot.com
05
Bahagiakanlah keluarga kita sebelum membahagiakan orang lain.
sumber: permatakata.wordpress.com
04
Sebahagian dari kesempurnaan kebahagiaan di dunia adalah memiliki keluarga yang bahagia.
sumber: permatakata.wordpress.com
03
Kasih sayang yang terjalin diantara anak dan ibubapa mampu melahirkan sikap jujur dan terbuka.
sumber: permatakata.wordpress.com
02
Rasul saw bersabda, paling dekat dengan ku kedudukannya kelak pada hari kiamat adalah orang yang paling baik akhlaknya dan sebaik-baik kamu ialah yang paling baik terhadap keluarganya.
sumber: permatakata.wordpress.com
01

LINKS:
1. andak-summerroses.blogspot.com
2. koleksicinta.co.cc
3. mahabbahislamiyah.blogspot.com
--------------------------------------------------
Perbadanan Perpustakaan Awam Pahang (1976) - Perpustakaan Awam Daerah Temerloh (1980) - Perpustakaan Awam Daerah Bentong (1983) - PerpustakaanAwam Daerah Jerantut (1983) - Perpustakaan Awam Daerah Raub(1987) - PerpustakaanAwam Daerah Maran (1993) - Perpustakaan Awam Daerah Pekan (1994) - Perpustakaan Awam Cawangan Jengka (1994) - Perpustakaan Awam Daerah Lipis (1994) - Perpustakaan Awam Daerah Rompin (1997) - Perpustakaan Awam Cawangan Lanchang (1997) - Perpustakaan Awam Daerah Bera (1998) - Perpustakaan Awam Daerah Cameron Highlands (2003)

No comments: