[] S e l a m a t D a t a n g [] Daftar Ahli U-Pustaka []Cara Daftar Ahli U-Pustaka[] Aktiviti Mewarna Rama-rama [] Borang Pinjaman Kelompok [] Aktiviti Perpustakaan 2017

(Ulasan Buku yang diterbitkan disini adalah Program Galakan Membaca untuk kakitangan kami. Mereka bebas memilih buku kegemaran masing-masing dan akan diterbitkan disini supaya isinya dapat dikongsi. Moga ianya jadi Ilmu Yang Bermanafaat) Untuk medapatkan buku tersebut, boleh cuba bertanya kepada perpustakaan yang berhampiran. Jika mahu membeli boleh cuba dapatkan dikedai buku berhampiran.

Monday, January 28, 2013

Pameran Warisan Laksamana Hang Tuah dan Pesta Buku 1Malaysia 2013

Yayasan Pembangunan Buku Negara (YPBN) dan
Persatuan Kontraktor Buku Malaysia (PKBM) dengan sokongan
Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Serta
Kementerian Pengajian Tinggi bersama
NGO-NGO industri buku akan menganjurkan

Pameran Warisan Laksamana Hang Tuah dan
Pesta Buku 1Malaysia

bermula pada
30 Januari hingga 03 Februari 2013

bertempat di
Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC),  Kuala Lumpur.

Program yang bertemakan Buku Cermin Minda ini, akan menghimpunkan para penulis, pengarang, penerbit, pencetak, aktivis industri buku dan juga peminat-peminat buku seluruh negara.

Pihak Jawatankuasa Penganjur dengan segala hormatnya menjemput YBhg. Datuk/Dato/Tuan/Puan dan peminat buku hadir ke majlis perasmian pada 31 Januari 2013.



Perasmian Pesta Buku 1Malaysia akan dilakukan oleh:
Datuk Seri Hj. Mohd Ali bin Mohd Rustam
(Ketua Menteri Melaka)

Tarikh: 31 Januari 2013
Masa: 2.00 petang

Tempat:
Bilik Johor/Kedah, Pusat Dagangan DuniaPutra (PWTC) Kuala Lumpur.


Saturday, January 26, 2013

Apakah Jenama Laptop Terbaik Untuk Anda

Tidak kira apakah tujuan penggunaannya, kita mahukan yang terbaik berdasarkan kewangan kita. Jika ada diantara kita yang masih tercari-cari jenama laptop yang terbaik, berikut adalah panduan yang bersumberkan dari mycetc.blogspot.com:

PERTAMA
Buat kajian melalui google apakan 'top laptop'. Kajian dibuat berdasarkan laptop yang paling anda suka:

Berikut adalah contohnya contoh top 10:
1. Asus
2. Fujitsu
3. Apple
4. Dell
5. Toshiba
6. HP
7. Lenovo
8. NEC
9. Samsung
10. Sony

KEDUA
Kemudian, daripada top 10, cuba anda pilih 5 yang paling anda suka.Berikut disenaraikan 5 contoh pilihan.

1. Asus
2. Dell
3. Samsung
4. NEC
5. Fujitsu

KETIGA
Daripada 5 pilihan, pecahkan kepada 3 pilihan paling disukai. Contoh pilihan 3 terbaik adalah:
1. Asus
2. Dell
3. Fujitsu

KEEMPAT
Pilih salah satu yang terbaik daripada 3 pilihan.
Cara membuat pilihan adalah berdasarkan:
1. Jenama

2. Prestasi ( jenis CPU, kelajuan CPU dan RAM,  ciri-ciri moden contohnya USB 3.0, HDMi )

3. Rekabentuk ( berkotak / aerodinamik / nipis )
4. Warna / corak ( gelap / cerah / batik / wooden effect / country style )

5. Harga yang ditawarkan ( bergantung pada bujet )

KELIMA
Perkara yang perlu dielakkan ketika membeli laptop adalah:

1. Jangan beli ikut kawan yang membeli jenama tersebut kerana ianya banyak di kedai-kedai komputer.

2. Jangan beli kerana 'ayat-ayat power' dari penjual/promoter kedai komputer tersebut. Rujuk kepada rujukan yang telah dilakukan.

3. Jangan beranggapan semua laptop sama yang berbeza adalah nama dan harga.

4.  Elakkan membeli jenama laptop yang ditawarkan dengan harga murah sedangkan spec yang diberikan adalah sama seperti jenama laptop lain tetapi harganya mahal dan berpatutan dengan spec diberikan. Kebiasaanya laptop begini amat mudah rosak walaupun spec yang diberikan sangat bagus. Contohnya, sepatutnya spec diberi adalah pada harga RM1,300 tetapi harga ditawarkan jauh lebih murah. Hati-hati dengan perkara terselindung seperti ini!

5. Beli berdasarkan tujuan penggunaan. Sekiranya untuk kerja-kerja menaip, internet dan blogger, harga RM1, 200 hinga 1, 400 adalah memadai. Sekiranya tugasan berkaitan grafik pilihlah yang berharga RM2,000 hingga RM4,000 yang menjanjikan prestasi

OS DAN PERKAKASAN
3 perkara asas untuk optimumkan sebuah laptop.)

1. Operating System- Pilih OS siri 64 Bit dan yang paling baik dalam kelasnya. Contohnya Windows 7 Ultimate 64 Bit ataupun Windows XP Pro 64Bit.

2. Processor - AMD atau Intel. Kelajuan 1600Mhz hingga 1800Mhz, memadai untuk tugasan seperti menaip, blogger, melayari internet di laman sosial dan kerja-kerja ringan yang lain. Processor AMD ianya lebih cekap dan laju serta menjimatkan bateri. Serta amat lancar untuk kerja-kerja suntingan video / audio dan foto. Terdapat juga Procesor yang boleh menjana kuasa sehingga 3.6Ghz.

3. Memory ( RAM ) - Pilih jenis terkini, iaitu DDR3. Menaiktaraf RAM kepada saiz lebih besar adalah bagus, namun anda haruslah membaca dahulu buku panduan disediakan untuk menegtahui saiz terbesar yang mampu ditampung oleh laptop yang ingin dibeli. Contohnya, saiz paling tinggi yang mampu ditampung adalah 8GB DDR3 1600Mhz PC3-12800. Maka, ikut spec bacaan Mhz dan PC3 serta tidak melebihi 8GB. (PC3 bermaksud, ia dari jenis DDR3 dan data per saat bersamaan  12.8Mbps....manakala, Mhz adalah kelajuan detik jam per saat )

LINKS:
1. computers.toptenreviews.com
2. pcmag.com
3. reviews.cnet.com
4. businessinsider.com
5. techradar.com (top-laptops-25-best-laptops-in-the-world)

Friday, January 25, 2013

05. Jalan hakikat sangat terbilang

 05. Jalan hakikat sangat terbilang,
Tiada binasa urat dan tulang,
Daging dan darah tiada hilang,
Maka sifat itu dibawa pulang.

SUMBER:
lamanpahang.blogspot.com

Wednesday, January 23, 2013

Wisdom Synergy Workshops for 2013 (March until October)

Wisdom Synergy Workshops for 2013
(March 2013 until October 2013).

March 2013

Workshop 1:

AACR2/RDA and MARC - Preparing for Change
Facilitator: Cik Salmah Salleh (MLS Loughborough)
Date: 19-21 March 2013 (3 days)
Venue: Avillion Legacy Hotel, Melaka
Normal Rate: RM890 per participant (closing 15th March 2013)
Early Bird Rate: RM790 per participant (register latest by 1st March 2013)
April

Workshop 2:

Let?s Conduct Research: a Workshop for Librarians and Information Professionals
Facilitator: Szarina Abdullah, PhD.
Date: 9-10 April 2013 (2 days)
Venue: Hotel Singgahsana, Petaling Jaya
Normal Rate: RM850 per participant (closing 5th April 2013)
Early Bird Rate: RM750 per participant (register latest by 22nd March 2013)

Workshop 3:

Implementing Knowledge Management in Libraries and Information Services
Facilitator: Puan Siti Salbiah Raduan (Certified KM Manager, KM Institute USA)
Date: 23-24 April 2013 (2 days)
Venue: De Palma Hotel, Ampang
Normal Rate: RM850 per participant (19th April 2013)
Early Bird Rate: RM750 per participant (register latest by 5th April 2013)

May 2013

Workshop 4:

Basic Cataloguing Skills: Descriptive Cataloguing, Subject Cataloguing (LCSH) and Classification (LCC/DDC)
Facilitator: Cik Salmah Salleh (MLS Loughborough)
Date: 13-16 May 2013 (4 days)
Venue: Hotel Midah, Kuala Lumpur
Normal Rate: RM950 per participant (closing 10th May 2013)
Early Bird Rate: RM850 per participant (register by 26th April 2013)

Workshop 5:

Information Literacy and Information Literacy Competency: Principles, Practices and Assessment
Facilitator: Szarina Abdullah, PhD. and Dr. Mohd Sharif Mohd Saad
Date: 22 May 2013 (1 day)
Venue: AnCasa Hotel & Spa, Kuala Lumpur
Normal Rate: RM600 per participant (17th May 2013)
Early Bird Rate: RM550 per participant (register latest by 3rd May 2013)

June 2013

Workshop 6:

Promoting Your Library or Information Centre - What Would It Take?
Facilitator: Datin Mardhiah Md. Zin (MLS Loughborough)
Date: 18 June 2013 (1 day)
Venue: Mandarin Court Hotel, Jalan Maharajalela, Kuala Lumpur
Normal Rate: RM600 per participant (14th June 2013)
Early Bird Rate: RM550 per participant (register latest by 31st May 2013)

Workshop 7:

Metadata Concepts and Guidelines for Digital Collections: Promoting Discoverability and Use
Facilitator: Cik Salmah Salleh (MLS Loughborough)
Date: 25-26 June 2013 (2 days)
Venue: Hotel UiTM, Shah Alam
Normal Rate: RM850 per participant (closing 21st June 2013)
Early Bird Rate: RM750 per participant (register latest by 7th June 2013)

September 2013

Workshop 8:

Penulisan Surat Rasmi, Memo Rasmi, E-mel Rasmi dan Minit Mesyuarat
Facilitator: Encik Ahmad Azman Mohamad Ramli (MSc. Information Management)
Date: 2-3 September (2 days)
Venue: M Suites Hotel Johor Bahru
Normal Rate: RM850 per participant (23rd August 2013)
Early Bird Rate: RM750 per participant (register by 2nd August 2013)

Workshop 9:

Lasting Motivation for Library Assistants and Support Staff
Facilitator: Puan Siti Salbiah Raduan (MLS, IIUM; B. Economics (Hons) Malaya)
Date: 24 September 2013 (1 day)
Venue: Hotel Sentral Johor Bahru
Normal Rate: RM600 per participant (closing 13th September 2013)
Early Bird Rate: RM550 per participant (register by 30th August 2013)

October 2013

Workshop 10:

How to Catalogue Your Maps, Realia and 3-D Materials?
Facilitator: Cik Salmah Salleh (MLS Loughborough)
Date: 29-30 October 2013 (2 days)
Venue: Putra KL Hotel, Jalan Tun Razak, Kuala Lumpur
Normal Rate: RM850 per participant (18th October 2013)
Early Bird Rate: RM750 per participant (register latest by 6th September 2013)

For further information and assistance, please contact
Aliza (Project Coordinator) : 019-244 8983
or aliza@wisdomsynergy.com

Tuesday, January 22, 2013

Buku 1: Your Baby Month by Month oleh Su Laurent

Judul: Your Baby Month by Month
Pengarang: Su Laurent
Penerbit:  Dorling Kindersley Ltd
Tahun terbitan:  2007
Harga:   RM110.45
Mukasurat:  320

Ulasan

Buku ini menerangkan mengenai perkembangan bayi pada setiap bulan. Buku ini sesuai di baca untuk wanita yang baru bergelar ibu.

Buku ini juga banyak memberi manfaat kepada ibu-bapa kerana mengandungi maklumat yang berguna terutamanya tentang penjagaan bayi.

Bermula dari detik pertama dan ayat pertama, perunding pediatrik, Su Laurent membawa kita ke setiap langkah dan cara serta menunjukkan kepada kita apa yang diharapkan, apa yang perlu dilakukan dan apabila bayi kita menempuh bulan demi bulan.


Tidak ada ibu dan ayah yang sempurna, dan pada kenyataannya, baik si bayi dan ibubapa sama-sama sedang belajar mengenali satu sama lain.. Perkara inilah yang ingin disampaikan oleh buku Your Baby Month by Month oleh Dr. Su Laurent. Penulis menceritakan pendekatan yang rileks dalam melayan kehendak si kecil. 

Buku sangat praktikal dan sangat berguna terutama bagi mereka yang baru menimang cahayamata yang pertama, Perubahan yang sebenarnya normal, menjadi punca kerisauan dan perbalahan antara suami dan isteri. Sesuai dibaca terus kepada tajuk dimana usia anak anda berada. Apa yang menjada masalah kita langsung dapat kita faham dan terus diterapkan.  Dengan buku ini, diharapkan ibu dan ayah dapat lebih rileks dalam melayan si kecil di dua tahun pertamanya, sehingga si kecil dapat membesar dengan sehat dan berkembang secara optimal.  

LINKS:
1. sleepyclumsy.blogspot.com/2010 (perkembangan-bayi)
2. dk.co.uk
3. sleepyclumsy.blogspot.com/2010 (ensiklopedia-perkembangan-bayi)
4. thealphaparent.com/2012 (anti-breastfeeding-books)
5. bookdepository.co.uk (Your-Baby-Month-by-Month-Su-Laurent)
6. norlink.norfolk.gov.uk
7. gumtree.com.au (your-baby-month-by-month-birth-to-2-yrs-as-new-condition)
8. abebooks.com
9. alibris.com (Su Laurent)

Ulasan Oleh
 Ketua Perpustakaan Daerah Lipis
 Puan Norkamila binti Mahmud

Saturday, January 19, 2013

Komputer mudah rosak kerana cara penggunaan kita

Pertamanya, kebanyakan pengguna komputer, tidak kiralah anda menggunakan Laptop, Netbook mahupun PC....ada dikalangan anda hanya menekan 'shutdown' dan terus bangun ke tempat lain. Sepatutnya, selepas shutdown, anda mesti....bukan mesti la, kira wajib la tutup suis plug dan cabut plug. Amalan ini dapat menyelamatkan power supply dan monitor agar berfungsi baik sepanjang hayat....cheewah! Taklah sepanjang hayat, tapi bolehlah bertahan melebihi 5 tahun... Keduanya, mampu mengelakkan daripada sambaran petir. Anda patut tahu bahawa, 90% kerosakan besar berlaku terhadap komputer, monitor, radio, TV dan peralatan elektrik yang lain adalah berpunca dari KEGAGALAN ANDA TIDAK MENCABUT PLUG!!! atau erti kata lain, tak alert!. Apabila berlaku ketidakstabilan voltan, atau lebih faham disambar petir, komponen dalaman komputer menerima sejumlah cas elektrik yang tinggi. Jadi, faham-faham jela bila anda lihat pokok kelapa selepas disambar petir...bagaimana rupa dia ye? hemmm... macam tu la komponen PC...

Saya ada juga lihat sesetengah orang selamba je guna komputer ketika hujan lebat dengan pakej kilat dan petir...macam tak sayang komputer je? Bukan sahaja komputer, Telefon rumah @ pejabat, TV, radio serta laptop amat mudah disambar petir oleh kerana ianya mempunyai Frekuensi paling tinggi berbanding peralatan elektrik yang lain. Sebab tu juga, jarang kita lihat mesin basuh, peti ais, kipas angin atau lampu rosak disambar petir walaupun ketika ianya masih ON atau tak cabut plug pun...huhu.

Frekuensi tu ape? Ok, frekuensi ni nak mudah faham gelombang radio / isyarat radio. Bagi maksud radio disini, bukan radio yang jual kat kedai tu...tetapi istilah isyarat atau gelombang ( radiowave / signalwave ). Frekuensi ini berlegar di aras bumi hingga ke paras satelit angkasa. Ia umpama gas petrol yang ada di udara....bayangkan apabila berlaku sambaran petir? Petir tu percikan api, bila api bertemu petrol, ape jadi? Kebaboom la jawabnya...huhu.

Ini sekadar teori bagi nak mudah faham hubungan frekuensi dengan peralatan elektrik yang berhubung sesamanya. Maka, peralatan elektrik yang menggunkan frekuensi tinggi amat mudah disambar petir...tu je maksud yang saya nak sampaikan..

Mungkin anda nak tahu berapakah kos sesuatu perkakasan komputer sekiranya rosak disambar petir? Baiklah, jika rosak motherboard PC kos sekitar RM250 - RM400.
Motherboard Laptop, RM500 - RM800.
LCD Screen \ monitor CRT, kos sekitar RM300 - RM450 saiz 17 inci - 19 inci.
Power supply PC, kos RM60 - RM160. Power adapter laptop RM80 - RM120.
Bateri laptop / netbook RM70 - RM180.

Kebiasaanya, sambaran petir juga boleh menyebabkan kerosan perkakasan lain seperti RAM, Hard Disk dan Graphic card. Kos ketiga-tiga jenis peranti ini masing-masing sekitar melebihi RM100. Maka,fikir-fikirkan dulu keburukan yang mungkin berlaku ye sebelum anda meninggalkan PC / Lappy..fuh!

SUMBER
mycetc.blogspot.com(Amalan harian anda)

Friday, January 18, 2013

Jalan yang takzim pula dikata

 04. Jalan yang takzim pula dikata,
Atas Nabi junjungan kita,
Sahabat empat nyatalah serta,
Tiada berhenti sekejap masa.

SUMBER:
lamanpahang.blogspot.com

Thursday, January 17, 2013

Buku 2: MENJADI WANITA SUPER DENGAN ASMAUL HUSNA 0leh SULAIMAN AL-KUMAYI

TAJUK BUKU : MENJADI WANITA SUPER DENGAN ASMAUL HUSNA 
PENGARANG : SULAIMAN AL-KUMAYI
TAHUN PENERBITAN : 2011
ISBN : 978-9675564-86-4
HARGA : RM 25.00/28.00



ULASAN :

Di dalam buku ini Sulaiman Al-Kumayi mengupas satu demi satu maksud nama-nama Allah S.W.T. berdasarkan pandangan bukan sahaja para ulama tetapi juga para sarjana Barat. Apakah signifikannya pilihan nama-nama tersebut dan bagaimana kita dapat menghayati dan menyerap keindahan nama-nama Allah S.W.T. untuk muslimah yang lebih terampil dan beriman? Jadikanlah buku ini teman setia anda, insya-Allah dengan penelahan dan pemahaman yang mendalam anda akan menjadi WANITA SUPER!

Buku ini bukan hanya sesuai untuk kaum wanita kerana kandungannya dikupas dengan gaya kontempori.  99 Asmaul Husna tidak dikupas secara biasa yang pernah  dibaca atau didengar sebelum ini.  Setiap Asmaul Husna di kaitkan dengan cara kita untuk menghadapi kehidupan ini.
 
Kupasan buku ini bermula dengan nama pertama Ar-Rahman sehinggalah kepada Al – Shabir dari nama pertama kepada nama yang ke 99.Setiap bab dalam buku ini mengupas setiap asmaul Husna dan diakhirnya di sertakan doa yang bersesuaian dengan asmaul husna yang dibincangkan. Apa yang lebih menarik lagi buku ini turut memetik kata-kata mutiara dari penulis dan ahli psikologi barat yang releven dengan asmaul husna yang dibincangkan.

LINKS:
1. pts.com.my (menjadi-wanita-super-dengan-asmaul-husna)
2. kedaibuku1malaysia.my
3.  halaqah.net (garapan cinta)
4. secantikaisyahhumaira.blogspot.com (menjadi-wanita-super-dengan-asmaul)
5. webopac.pnm.gov.my
6.  pustakaiman.blogspot.com (menjadi-wanita-super-dengan-asmaul)
7. elib.uum.edu.my 
8. kkum.com.my

Ulasan oleh:

Puan Zalina Binti Ahmad
Ketua Perpustakaan Daerah
Perpustakaan Awam Daerah Temerloh
Pahang darul Makmur

Friday, January 11, 2013

Kursus Pembangunan Kemahiran Untuk Kerani & Pembantu Tadbir

Tarikh : 27 & 28 Febuari 2013 –
Tempat: Dorsett Regency Hotel, Kuala Lumpur
Yuran Latihan – RM1,250.00
- Yuran latihan termasuk minum petang dan pagi, makan tengahari, peralatan dan nota latihan serta Sijil Kehadiran.
Setiap Pendaftaran 3 orang peserta akan mendapat PERCUMA 1 pendaftaran seterusnya.

Pengenalan

Kerani & Pembantu Tadbir merupakan jawatan sokongan yang amat penting dalam apa jua organisasi, samada dalam sektor awam ataupun kerajaan. Keberkesanan individu yang memegang jawatan sebegini dapat meningkatkan produktiviti ketua mereka.

Kursus 2 hari ini akan menekankan kepada skop kerja seorang kerani & pembantu tadbir secara lebih meluas. Para peserta juga dapat memperolehi kemahiran-kemahiran khusus mengenai skop kerja masing-masing.

Objektif Kursus

    Memahami skop kerja kerani dan pembantu tadbir secara meluas
    Meningkatkan produktiviti kerja di peringkat sokongan
    Mempelajari kemahiran komunikasi dan beberapa kemahiran lain yang membantu melancarkan kerja

PROGRAM INI AMAT BERSESUAIAN BAGI:

Kerani & Pembantu Tadbir

KAEDAH LATIHAN:
Syarahan, Perbincangan, Analisa Kes & ‘Role Play’

KANDUNGAN KURSUS

Peranan dan Fungsi Sesebuah Pejabat

    -Definisi dan kepentingan kerja pejabat
    -Kelebihan bekerja di pejabat
    -Urusan-urusan yang dilakukan di pejabat
    -Peranan dan sumbangan kakitangan dalam melicinkan urusan pejabat

Tugas-tugas dan Tanggungjawab Seorang Pembantu Tadbir

-Tanggungjawab serta peranan utama seorang Pembantu Tadbir
-Tugas-tugas Pembantu Tadbir
-Bagaimana prestasi penyeliaan dianalisis oleh pihak atasan
-Ekspektasi terhadap seorang Pembantu Tadbir

Produktiviti & Mutu Kerja Tinggi

    -Memahami Berkesan & Cekap
    -Nilai Diri Anda di tempat Kerja
    -10 Masalah Pekerja Sokongan
    -Bina Imej Melalui Kerja

Pengurusan Rekod & File

    -Mengenali Aktiviti Dokumentasi
    -Permasalah Dalam Pengurusan Rekod
    -Kaedah Rekod & File Manual
    -Kaedah Rekod & File Elektronik

Komunikasi – Kemahiran Talifon & Interpersonal

    -Apa itu komunikasi berkesan?
    -Komunikasi & Keperibadian
    -Kaedah Mengendali Talifon
    -Hubungan Berkesan Di Tempat Kerja

Motivasi  & Minda

-Memahami motivasi
-Membangunkan Minda Yang Sihat
-Kaedah “Feel Good” di Tempat Kerja
-Memecah Halangan Peribadi
-Menggunakan teori-teori motivasi untuk meningkatkan produktiviti

Etika Perkhidmatan

-Konsep Perkhidmatan
-Memahami psikologi manusia
-Budaya perkhidmatan
-Amalan kemanusiaan yang baik dalam perkhidmatan

Penggayaan Diri dan Imej Peribadi Yang Profesional

-Para Pembantu Tadbir yang ada gaya serta ada 'kelas'
-Membina keyakinan pada diri sendiri
-Membina perwatakan
-Kemahiran perhubungan awam
-Mengawal ragam (mood control)

Trainer’s Biodata

NOR’AIN MOHAMAD NASIR

LLB (Hons) UiTM, Jurulatih Bertauliah Pembangunan Sumber Manusia Berhad, Jurulatih Korporat Bertauliah dan  Jurulatih Bertauliah ‘Law of Attraction’.

Puan Nor’Ain Mohamad Nasir ialah seorang Peguam dari segi profesion. Beliau berkelulusan  Ijazah Sarjana Muda Undang-Undang dari Universiti Teknologi Mara, Shah Alam.

Puan Nor’Ain mempunyai lebih dari 20 tahun pengalaman kerja. Beliau memulakan karier sebagai Pendaftar Mahkamah Rendah di Raub dan Temerloh, Pahang sebelum diterima masuk dan didaftar rai sebagai Peguambela dan Peguamcara Mahkamah Tinggi Malaya. Beliau pernah berkhidmat sebagai Ketua Jabatan Undang-Undang sebuah badan berkanun.

Walaupun beliau merupakan peguam terlatih dari segi formal, Puan Nor’ Ain mempunyai minat yang tinggi terhadap bidang kejurulatihan dan pembangunan diri. Beliau seringkali diundang untuk memberi ucapan dan ceramah oleh persatuan-persatuan dan pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan. Selain itu,  beliau juga meupakan seorang pakar motivasi yang berwawasan untuk mendidik dan menaikkan semangat generasi-generasi muda, pemangkin masa hadapan dengan memberi ucapan tentang hala tuju kehidupan mereka terutama bagi pelajar-pelajar sekolah menengah.

Sejak dua tahun lepas, Puan Nor’Ain telah menjadi jurulatih korporat dengan Global Dynamic- Centre of Excellent, sebuah firma latihan dan konsultasi. Antara organisasi yang telah mendapat manfaat kepakaran Puan Nor’Ain adalah institusi-institusi kewangan seperti Maybank dan i-CIMB, syarikat-syarikat berkaitan kerajaan (GLC) seperti Tenaga Nasional Berhad dan syarikat-syarikat persendirian yang lain.

Minat yang mendalam terhadap bidang latihan dan keinginan untuk berkongsi pengetahuan serta pengalaman menyaksikan Puan Nor’Ain menambah kredibiliti beliau sebagai jurulatih dengan menghadiri dan seterusnya ditauliahkan sebagai Jurulatih Bertauliah Pembangunan Sumber Manusia Berhad.

Puan Nor’ Ain juga merupakan seorang jurulatih ‘Law of Attraction’ yang telah ditauliahkan oleh Michael J. Losier, pengarang buku ‘The Law Of Attraction: The Science of Attracting More of What You Want and Less of What You Don’t, yang merupakan buku yang paling laris dijual di 32 buah negara di seluruh dunia.

Hubungi :
GMDC INSPIRASI
Azrol, Ravi atau Seri untuk mendaftar atau kursus inhouse:
Tel: 03-3343 2180 / 013-394 2180
Email : gemilang2020@gmail.com

Alhamdulillah pujinya Insan

 03. Alhamdulillah pujinya Insan,
Robbil Alamin sifatnya Tuhan,
Selawat Nabi akhir zaman,
Muhammad Amin Abi Burahman.

SUMBER:
lamanpahang.blogspot.com

Thursday, January 10, 2013

Buku 1: Untukmu Wanita oleh Zaharuddin Abd Rahman

TAJUK BUKU : UNTUKMU WANITA
PENGARANG : ZAHARUDDIN ABD RAHMAN
TAHUN PENERBITAN : 2009
ISBN : 978-983-097-228-
HARGA : RM 21.00/RM 23.00



ULASAN :
Wanita mempunyai peranan yang maha penting dalam kehidupan manusiawi. Sebagai ibu, isteri dan rakan-rakan seperjuangan kaum lelaki dalam menegakkan perintah dan larangan Islam di atas muka bumi.

Rosaknya kaum wanita membawa seribu satu macam bencana buat dunia. Rosaknya wanita pasti akan meruntuh institusi keluarga dan membawa kehancuran sebuah negara. Wanita boleh menjadi punca dan sumber iman bagi kaum lelaki dan boleh juga menjadi sumber dosa dan kebinasaan.

UntukMu Wanita adalah hadiah istimewa buat insan yang bernama wanita. Menggarap pelbagai permasalahan wanita merangkumi isu aurat, maruah, munakahat dan juga rumah tangga.

Dipersembahkan dalam bentuk soal-jawab. Santai dan bersahaja. Dikukuhkan dengan dalil-dalil Al-Quran dan hadis untuk rujukan dan bimbingan.

Juga diselitkan kisah-kisah motivasi sebagai iktibar membentuk peribadi solehah.

Buku ini sangat sesuai untuk dijadikan hadiah kepada sesiapa saja yang digelar wanita. Banyak ilmu yang bermanfaat dapat dikongsi dengan membaca buku ini. Persoalan tentang isu-isu semasa yang melibatkan kaum wanita juga diperbincangkan dalam Bab Tiga yang bertajuk Wanita Dan Rumahtangga.

Buku ini juga boleh dijadikan sebagai 'checklist' atau senarai semak kepada kaum wanita untuk mengetahui samaada kehidupan yang mereka jalani selama ini benar-benar mengikut syariat Islam ataupun tidak.

Kesimpulannya buku ini benar-benar membicarakan hal-hal penting wanita, yang jarang dikupas oleh penulis lain.
LINKS:
1. abuikhwan.blogspot.com
2. jomsewabuku.blogspot.com
3. goodreads.com
4. tidbits-seri-ain.blogspot.com
5. umijah.blogspot.com
6. iniatinta.blogspot.com


Ulasan oleh:
Puan Zalina Binti Ahmad
Ketua Perpustakaan Daerah
Perpustakaan Awam Daerah Temerloh
Pahang darul Makmur

Friday, January 4, 2013

BISMILLAH itu mula disebut

BISMILLAH itu mula disebut,
Rahman dan Rahim sifat mengikut,
Dunialah akhirat nyatalah luput,
Jalan hakikat pula diturut.

Sumber:
lamanpahang.blogspot.com

Thursday, January 3, 2013

Promosi Infra Minda Sdn. Bhd - Bangkel Fotografi


Bangkel Fotografi DSLR dan Pengenalan Adob Photoshop

Tarikh: 18-22 Mac 2013
Tempat: Training Centre Infra Media, Subang
Yuran: RM1,000.00 (termasuk makan minum)

Fotografi DSLR,
Set studio lighting,
Backdrop,
Seconic,
Speedlight,
Flash diffusser,
Bag,
T-shirt,
Sijil dan bahan tambahan.

Pertanyaan
Infra Minda Sdn. Bhd
20-2, Jalan Apollo Chu5/Ch
Bandar Pinggiran Subang
40150 Shah Alam
Selangor
Tel: 03-738461732

Rujukan:
inframinda.com.my bengkel-fotografi-dslr

Promosi Areca Books - Online Bookshop

Sila kunjungi laman web mereka di www.arecabooks.com
Areca Books adalah penerbit buku yang yang berkembang pesat dan berpangkalan di Pulau Pinang, Malaysia. Penerbitan buku oleh Areca Books menjurus kepada kerja perintis mengenai sejarah tempatan, warisan budaya dan alam sekitar. Buku Areca Books dipersembahkan dalam bentuk kajian yang mendalam dan disertakan dengan pelbagai gambar-gambar yang menarik dan sesuai untuk pembaca serta penyelidik akademik di Malaysia dan di Asia Tenggara.

Empat tajuk Areca Books telah disenaraikan sebagai ’50 Best Malaysian Titles 2011' oleh Majlis Buku Kebangsaan.

Sejarah Sosial
Biografi
Alam Sekitar
Seni visual

Areca Books yakin buku-buku terbitan mereka dapat membantu menjadikan Malaysia sebagai pemimpin dalam industri warisan global yang berkembang pesat.

Pasukan Areca Books mengabungkan pelbagai kepakaran dan pengalaman dalam hab penyelidikan, dokumentasi dan penerbitan.

Penyelidikan: penyiasatan yang rapi dan tafsiran sumber primer dan sekunder sejarah, termasuk dokumen-dokumen rasmi, tradisi lisan dan salasilah, surat khabar, bahan-bahan visual, kertas swasta dan temu bual.

Dokumentasi: Koleksi, kolasi dan pembentangan hasil penyelidikan dalam format bertulis dan elektronik termasuk laman web dan berdedikasi arkib.
Publication: Pengeluaran buku-buku yang berkualiti tinggi yang mencerminkan ketegasan editorial, reka bentuk yang cantik dan bakat pemasaran, disokong oleh pameran dan bengkel. Kami kini memberi tumpuan kepada bukan fiksyen.


TAGS ARECA ONLINE BOOKSHOP

Sila kunjungi laman web mereka di www.arecabooks.com 

Pucuk paku di dalam perahu

 Sumber gambar: badangperkasa.blogspot.com


01. Pucuk paku di dalam perahu,
Perahunya datang dari seberang,
Carilah AKU di dalam AKU,
AKU ada di dalam terang... ..


Sumber pantun: