Kami TIDAK bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan atau kerugian yang dialami kerana menggunakan kandungan di dalam blog ini. Pendapat atau bahan yang dikemukakan di dalam blog ini adalah pandangan peribadi semata-mata dan untuk kegunaan peribadi sahaja.

Saturday, January 19, 2013

Komputer mudah rosak kerana cara penggunaan kita

Pertamanya, kebanyakan pengguna komputer, tidak kiralah anda menggunakan Laptop, Netbook mahupun PC....ada dikalangan anda hanya menekan 'shutdown' dan terus bangun ke tempat lain. Sepatutnya, selepas shutdown, anda mesti....bukan mesti la, kira wajib la tutup suis plug dan cabut plug. Amalan ini dapat menyelamatkan power supply dan monitor agar berfungsi baik sepanjang hayat....cheewah! Taklah sepanjang hayat, tapi bolehlah bertahan melebihi 5 tahun... Keduanya, mampu mengelakkan daripada sambaran petir. Anda patut tahu bahawa, 90% kerosakan besar berlaku terhadap komputer, monitor, radio, TV dan peralatan elektrik yang lain adalah berpunca dari KEGAGALAN ANDA TIDAK MENCABUT PLUG!!! atau erti kata lain, tak alert!. Apabila berlaku ketidakstabilan voltan, atau lebih faham disambar petir, komponen dalaman komputer menerima sejumlah cas elektrik yang tinggi. Jadi, faham-faham jela bila anda lihat pokok kelapa selepas disambar petir...bagaimana rupa dia ye? hemmm... macam tu la komponen PC...

Saya ada juga lihat sesetengah orang selamba je guna komputer ketika hujan lebat dengan pakej kilat dan petir...macam tak sayang komputer je? Bukan sahaja komputer, Telefon rumah @ pejabat, TV, radio serta laptop amat mudah disambar petir oleh kerana ianya mempunyai Frekuensi paling tinggi berbanding peralatan elektrik yang lain. Sebab tu juga, jarang kita lihat mesin basuh, peti ais, kipas angin atau lampu rosak disambar petir walaupun ketika ianya masih ON atau tak cabut plug pun...huhu.

Frekuensi tu ape? Ok, frekuensi ni nak mudah faham gelombang radio / isyarat radio. Bagi maksud radio disini, bukan radio yang jual kat kedai tu...tetapi istilah isyarat atau gelombang ( radiowave / signalwave ). Frekuensi ini berlegar di aras bumi hingga ke paras satelit angkasa. Ia umpama gas petrol yang ada di udara....bayangkan apabila berlaku sambaran petir? Petir tu percikan api, bila api bertemu petrol, ape jadi? Kebaboom la jawabnya...huhu.

Ini sekadar teori bagi nak mudah faham hubungan frekuensi dengan peralatan elektrik yang berhubung sesamanya. Maka, peralatan elektrik yang menggunkan frekuensi tinggi amat mudah disambar petir...tu je maksud yang saya nak sampaikan..

Mungkin anda nak tahu berapakah kos sesuatu perkakasan komputer sekiranya rosak disambar petir? Baiklah, jika rosak motherboard PC kos sekitar RM250 - RM400.
Motherboard Laptop, RM500 - RM800.
LCD Screen \ monitor CRT, kos sekitar RM300 - RM450 saiz 17 inci - 19 inci.
Power supply PC, kos RM60 - RM160. Power adapter laptop RM80 - RM120.
Bateri laptop / netbook RM70 - RM180.

Kebiasaanya, sambaran petir juga boleh menyebabkan kerosan perkakasan lain seperti RAM, Hard Disk dan Graphic card. Kos ketiga-tiga jenis peranti ini masing-masing sekitar melebihi RM100. Maka,fikir-fikirkan dulu keburukan yang mungkin berlaku ye sebelum anda meninggalkan PC / Lappy..fuh!

SUMBER
mycetc.blogspot.com(Amalan harian anda)

No comments: