Kami TIDAK bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan atau kerugian yang dialami kerana menggunakan kandungan di dalam blog ini. Pendapat atau bahan yang dikemukakan di dalam blog ini adalah pandangan peribadi semata-mata dan untuk kegunaan peribadi sahaja.

Thursday, January 1, 2015

Format PC tu ape?

Bile sebut je format PC, ramai yang menyangka macam install-install program je kot? Tak pun macam delete semua fail, kemudian copy balik...ataupun cuci-cuci dalam PC, tukar-tukar wayar kot? Ataupun buang virus, lepastu dah siap lah kot?? Ape-ape pun andaian orang, saya siapkan kerja dulu, barulah terangkan balik proses format... melainkan ada lah betol sikit-sikit andainya beliau.

Format PC ni sebenarnya servis berjadual. 3 bulan adalah masa paling ideal. Tapi ade juge saye jumpe PC tak pernah diservis sampai 2 tahun, tapi prestasi PC ok lagi. Kenapa ok? sebab PC tu PC baru, perkakasan (hardware) semuanya baru. Ok lupekan pasal PC baru. Kita fokus pada PC lama-lama ( tak lah lama sangat maksud saye...zaman 2001 - 2006 lah contoh )

PC umpama kereta, timing belt, aircond belt, minyak hitam, spark plug perlu tukar...pun ikut jadual ( speedo meter ) . PC pun sama juge perlu diservis bile sampai time dia. Fuh..panjangnya intro..

1- Sebelum PC di format, saya akan pastikan PC tu ade 2 partition iaitu C:\ dan D:\.

2- Pastu, kalo takde 2 partition, saya akan bahagikan saiz hard disk kepada 2 bahagian menggunakan software Partition Magic Pro v7.0.

3- Kemudian, saya akan copy semua files penting sahaja( dikenali sebagai backup files ). Biasanya fail ni duduknya dalam My Documents, Desktop, dalam C:\ dan dataBase fail. Saya akan copy fail-fail masuk kedalam folder khas, duduknya dalam drive D:\ yang awal-awal lagi saya dah create.
Tapi macamana kalo OS tak boleh masuk? Maksud saya, Windows tak boleh masuk ke desktop...dah tentu nak backup files tak boleh kan? Ok, bile dah kene situasi begini, saya perlu re-install windows menggunakan CD dengan gelaran 'Repair Windows'. Ia bukan format, tapi lebih kepada menampal fail-fail windows yang rosak/hilang...sebabtu PC tak boleh load windows, PC akan asyik restart...restart...restart aje.

4- Bile PC dah boleh load windows, saya akan buat backup files.

5- Pastu, saya akan sedut driver PC tu menggunakan software Driver Grabber v3.5. Driver = sejenis perisian untuk support semua hardware dalam PC. Contohnya, driver display, sound, network port, system, dan lain-lain.

6- Bila semua dah setle, restart PC dan masuk ke BIOS. Benda ape BIOS ni? Nama penuhnya Basic Input-Output System. Ia adalah software khas duduknya dalam Chipset yang melekat kukuh pada Motherboard. Chipset ni kawal semua aktiviti hardware PC. Kira macam 'kepala' la dan pembantunya pemproses ( seperti AMD, Intel, Cyrix ).

7- Dalam BIOS, saya akan setting balik hardware kasi berfungsi dengan baik. Pastu, sebelum format, saya set First Boot Device = CD ROM, Second Boot Device = IDE 0, iaitu hard disk.

8- Kemudian, masukkan CD Windows XP Original dalam CD Drive, restart PC.

9- Bermulalah proses Format Install O.S. Langkah no.9 ni akan mengambil masa 40 - 60 minit.

10- Bila dah setle,

No comments: