Kami TIDAK bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan atau kerugian yang dialami kerana menggunakan kandungan di dalam blog ini. Pendapat atau bahan yang dikemukakan di dalam blog ini adalah pandangan peribadi semata-mata dan untuk kegunaan peribadi sahaja.

Wednesday, December 23, 2015

BUKU 12 Tokoh Pengubah Dunia PENULIS Khalid Haddad PENERBIT Must Read Sdn Bhd 2013

BUKU 12 Tokoh Pengubah Dunia PENULIS Khalid Haddad PENERBIT Must Read Sdn Bhd 2013

NO. PEROLEHAN :DBER 14-6108
CALL NO. : 922.97
ISBN : 978-967-5426-23-0
BAHASA :BAHASA MELAYU
KATEGORI : BIOGRAFI, GENEALOGI DAN LAMBANG KEBESARAN
ULASAN:

Peradaban Islam memberikan sumbangan besar kepada perkembangn ilmu pengetahuan dan pemikiran dunia.Namun, nama-nama ilmuan dan tokoh kaum Muslimin terkemuka tersebut jarang terdengar bahkan dikalangan umat Islam sendiri.Padahal ramai dikalangan mereka menjadi rujukan ilmuan Barat moden.

Di dalam buku ini penulis menyajikan 12 tokoh cendekiawan Muslim yang karya dan pemikirannya sangat berpengaruh hingga saat ini.Ada sesetengah daripada mereka tidak hanya ahli dalam bidang yang mereka pelajari sahaja. Mereka menguasai berbagai-bagai ilmu. Mereka adalah ulama sekaligus ilmuan.Ini beerti Islam mengajar umatnya untuk menjadi orang yang berkeperibadian integral.

Dua belas tokoh pengubah dunia iaitu Ibnu Sina, Jabir Bin Hayyan, Al-Kindi, Ibnu Khaldun, Abu Raihan Al-Biruni, Muhammad Jarir At-Thabari, Abu Bakar Ar-Razi, Al- Hasan Bin Haitsam, Ibnu Nafis, Sarif Al-Idrisi, Al-Farabi dan Muhammad Bin Musa Al-Khawarizmi. Mereka telah menggoreskan Islam dengan tinta emas dan tercatat dalam sejarah.Kita menyedari, menghargai, bangga dengan kejayaan dan kecemerlangan para intelektual Muslim yang tidak berhenti memikir dan menghasilkan karya yang mampu mengubah dunia.

JUDUL : 12 Tokoh Pengubah Dunia
PENGARANG : Khalid Haddad
PENERBIT : Must Read Sdn Bhd
TAHUN TERBIT :2013
HARGA :RM15.92
MUKA SURAT :209
RATING :4/5

No comments: