Kami TIDAK bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan atau kerugian yang dialami kerana menggunakan kandungan di dalam blog ini. Pendapat atau bahan yang dikemukakan di dalam blog ini adalah pandangan peribadi semata-mata dan untuk kegunaan peribadi sahaja.

Sunday, August 7, 2016

Ekspo Buku Islam 15 Pahang 2016 menghargai Cikgu Noorjahan Sultan Sebagai Calon Anugerah Guru Global 2016

Cikgu Noorjahan Sultan yang berbekalkan pengalaman mengajar selamalebih  20 tahun telah berjaya mencipta modul pembelajaran Bahasa Inggeris yang berdasarkan nilai murni dan pemahaman budaya yang dinamakan 'Let's Rhyme'. Ianya disasarkan untuk pelajar berumur 4 hingga 9 tahun. Melalui 'Let's Rhyme' ini murid-murid didedahkan dengan teknik mengenal huruf dan berpuisi. 'Let's Rhyme' bertujuan membiasakan diri murid-murid sekolah rendah dan pra melalui keadah yang menghiburkan. Murid-murid akan hilang rasa takut terhadap bahasa Inggeris.

Bagi Cikgu Noorjahan Sultan, modul 'Let's Rhyme' yang diilhamkan pada 2009 ini mengandungi 40 tema. Kesemuanya berdasarkan sukatan kurikulum pra-sekolah kebangsaan. Kini 'Let's Rhyme' digunakan di lebih 1,000 pra-sekolah seluruh negara. Ini sudan tentu suatu pencapaian yang amat mengembirakan rakyat Pahang.

Pahang-2016

Lebih membanggakan lagi apabila melalui 'Let's Rhyme' ini, Cikgu Noorjahan Sultan berpeluang merangkul Anugerah Guru Global 2016.

Guru yang menang Anugerah Guru Global berpeluang membawa pulang US$1 juta (RM4.3 juta). Guru-guru ini disenaraikan dalam senarai 50 guru dari seluruh dunia untuk Anugerah Guru Global 2016. Anugeran ini dianjurankan oleh yayasan berpangkalan di Dubai iaitu Yayasan Varkey GEMS.

Cikgu Noorjahan Sultan adalah guru dari Sekolah Kebangsaan Indera Mahkota Utama di Kuantan, Pahang. Cikgu Noorjahan telah disenarai pendek daripada 8,000 penyertaan dari 150 buah negara di seluruh dunia. Cikgu Noorjahan, merupakan guru pra-sekolah anggap pencalonan Anugerah Guru Globa ini sebagai sumbangan beliau dalam dunia pendidikan yang amat beliau minati.

Cikgu Noorjahan Sultan adalah salah seorang pelatih guru pra-sekolah kebangsaan dan turut terlibat dalam proses penambahbaikan kurikulum pra-sekolah. Selain dircalonkan dalam Anugerah Guru Global 2016, Cikgu Noorjahan Sultan merupakan peserta peringkat akhir Anugerah Inovasi Negara 2014 anjuran Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi.

Tahniah kepada Cikgu Noorjahan Sultan dan Sekolah Kebangsaan Indera Mahkota Utama.

Bagi menghargai pencapaian ini, Cikgu Noorjahan Sultan telah dijemput untuk berkongsi pengalaman menarik beliau dalam Ekspo Buku Islam Pahang 15. Moga pencapaian Cikgu Noorjahan menjadi sumber inspirasi kepada rakyat Pahang.


Where there is a 
challenge,
there is a chance for 
innovation.

 MARILAH KITA TEMUI CIKGU NOORJAHAN SULTAN DI EKSPO BUKU ISLAM 15 
DI KUANTAN PARADE.

LINKS:
1. globalteacherprize.org bio
2. globalteacherprize.org 2016 finalists 
3. globalteacherprize.org winner 2016 Hanan Al Hroub 
2. english.astroawani.com
3. twitter.com/letsrhyme09
---------------
ABSTRACT
‘Let’s Rhyme’is  specially  designed  to  enhance  the  English  language  acquisition  among  the
children from 4-9 years old. Holistic, fun and meaningful are three basic principals in this rhyming
text.  The  language  used  is  simple  and  clear  enough  for  children  to  understand.
The  learning experience  will  ensure  the  children  acquire  listening,  speaking,  reading  and  writing  skills.
Fostering  language  through  rhymes  will  also  enhance  the  vocabulary  besides  improving  the
pronunciation, grammar and spelling. 

Let’s Rhyme’consists of Alphabets Rhymes and Thematic Rhymes.  Alphabets  Rhymes  consists  of  28  rhymes;  an  introduction  rhyme,  26  alphabet  rhymes and a closure rhyme. Thematic Rhymes consists 40 themes based on National Preschool Standard Curriculum. Themes chosen are developmentally appropriate and socially engaging for students.

Sharing  them  with  children  will  help  to  develop  English  language  skills.  Reciting  the  rhyme  to
children with correct pronunciation and intonation together with appropriate action will make their learning process fun and meaningful. The more exposure children have to familiar print, the better prepared they will be for reading. Children are encouraged to share ideas and opinions. As they listen to one another, their personal bases of ideas are expanded. C
hildren become more confident, responsible and the most important they learn naturally.

ICE 97 LET’S  RHYME MODULE
Noorjahan bt Sultan
SK Indera Mahkota Utama
25200 Kuantan, Pahang Darul Makmur,
Malaysia

sumber:
shbie.ubd.edu.bn
---------------

No comments: