Monday, February 22, 2016

Cikgu Suhaili Samsudin Penulis Yang Menjana Transformasi Melalui Perpustakaan Keluarga Yusly

Cikgu Suhaili Penulis Yang Menubuhkan Perpustakaan Keluarga Yusly pada tahun 2011. Perpustakaan yang bertempat di Kampung Bentan Pekan Pahang ini telah diusahakan bersama suami.

Cikgu Suhaili bt Samsudin merupakan guru Cemerlang Pendidikan Khas Integrasi. Beliau adalah anak kelahiran Kampung Gong Halt, Kuala Mai Jerantut Pahang. Kini menabur bakti di  Sekolah Berprestasi Tinggi SK Seri Biram Pekan Pahang. Beliau berpengalaman selama 13 tahun dalam Pendidikan Khas Integrasi dan Program NILAM. 

Cikgu Suhaili menjadi fasilatitator bagi KUNTUM Dalam Darjah di Peringkat Kebangasaan selain sebagai penulis majalah KUNTUM.

Kecemerlangan Cikgu Suhaili di sekolah Seri Biram Pekan Pahang diteruskan sampai dirumah. Sehingga berjaya menubuhkan sebuah perpustakaan keluarga yang dinamakan Perpustakaan Keluarga Yusly.
 01. Ledakan infomasi adalah faktor utama yang mengerakkan Cikgu Suhaili menubuhkan Perpustakaan Keluarga Yusly. Ianya boleh mengubah sikap dan pandangan yang harus dimainkan oleh para guru dizaman whatapp ini.
 02. Perpustakaan Keluarga Yusly mahu meningkatkan tahap kecemerlangan dan melakukan berbagai pembenihan idea yang perlu dikembangkan. Sesuai dengan  perkembangan teknologi whatapp dan facebook yang membentuk informasi global
 03. Usaha memanafaatkan berbagar sumber teknologi informasi suatu perkara  yang tidak dapat dielakkan dalam membudayaakan perpustakaan. Perpustakaan Keluarga Yusly dapat memberi nafas baru kepada rakyat Malaysia. Ia berpotensi untuk membawa masyarakat untuk melihat sumber maklumat dari sudut lebih luas. Bukan dianggap sebagai bahan bacaan mengisi masa lapang.
 04. Perpustakaan Keluarga memiliki fungsi strategis yang boleh mengerakkan bangsa Malaysia yang sedang berjuang melaksanakan pembangunan disegala bidang. Keupayaan memaksimumkan perpustakaan keluarga adalah suatu tuntutan diera informasi globalisasi.
 05. Sistem Perpustakaan Keluarga adalah merupakan suatu kesatuan yang terpadu dari berbagai keperluan masyarakat. Ianya perlu berhubung dengan suatu rangkaian perpustakaan keluarga yang lebih meluas. Cikgu Suhaili bersedia berkongsi dengan mana-mana pihak yang berminat dengan sistem ini.
 06. Perpustakaan keluarga berfungsi meningkatkan kualiti daya usaha manusia dan meningkatkan mutu kehidupan masyarakat dan bangsa.
 07. Di era whatapp dan facebook ini, perpustakaan keluarga dan para guru haruslah mampu menyesuaikan diri dengan perkembangan ilmu dan teknologi sebagaimana yang sentiasa diusahakan oleh pemimpin negara.
 08. Karena itu setiap guru terdorong melaksanakan tugas dengan penuh tanggungjawab dan minat. Perlu meningkatkan kemampuan profesional sesuai dengan tuntutan perkembangan ilmu pengetahuan dan teknologi serta pembangunan bangsa.
 09. 'Orang kampung' tidak lagi dilihat sekadar tempat untuk meningkatkan promosi dan kuasa beli. Pengguna perpustakaan keluarga semakin dilihat sebagai 'sumber manusia' yang perlu dibangunkan.
 10. Melalui pemikiran sebegini diyakini bahwa  melalui pembangunan sumber manusia akan menghasilkan cara berfikir dan nilai terhadap satu satu perkara.
 11. Perpustakaan keluarga mampu berperanan dalam melakukan peralihan informasi (information transmission) kepada masyarakat. Boleh juga dianggap Perpustakaan Keluarga antar-muka (interface) antara sumber-sumber informasi yang digunakan oleh masyarakat.
 12. Dalam usaha penyaluran maklumat, amat penting ada suatu pertolongan dalam memudahkan pencapaian maklumat yang diminta ahli komuniti setempat. Inilah peranan halus perpustakaan keluarga.
 13. "Seorang pemberi maklumat iaitu pengusaha Perpustakaan Keluarga adalah pemberi 'nafas informasi' kepada kelompok penggunanya. Makanya pengusaha perpustakaan keluarga perlu meluaskan penggunaannya kepada keluarga-keluarga sekitarnya. Ini Kerana tidak semua keluarga mampu menyediakan perpustakaan keluarga.
 14. Perpustakaan keluarga juga perlu memberikan 'layanan informasi' kepada kumpulan sasaran masing-masing. Layanan ini perlu kerana sering kali dilihat'pencari maklumat' hilang punca dalam mendapatkan informasi. Amat membingungkan apabila tercari-cari maklumat yang tidak tersenarai dalam internet.
 15. Perpustakaan keluarga juga boleh memberikan pelbagai maklumat setempat yang lebih tepat. Walaupun sesetangah maklumat telah ada dalam internet tetapi maklumat yang ada masih membingungkan 'pencari maklumat'.
 16. Perpustakaan keluarga sebagai gudang informasi untuk komuniti kecil. Namun tingkat dan tahap informasi yang diperlukan tersebut tergantung pada individu. Seseorang yang profesional seperti guru, mempunyai lebih banyak data, fakta dan keadah yang boleh disalurkan kepada masyarakat.
17. Mendapatkan maklumat dan menguasi maklumat adalah dua perkara yang amat berbeza. Melalui perpustakaan keluarga, perkara ini dapat disampaikan terus dalam sanubari masyarakat.

Masyarakt sedar bahawa mereka boleh mendapatkan pelbagai maklumat. Tetapi mereka tidak sedar maklumat tersebut amat rapoh ketepatannya dan hanya boleh disandar pada satu-satu keadaan sahaja bukan semua keadaan.

Maka perpustakaan keluarga boleh mendidik bagaimana masyarakat boleh menguasi maklumat. Setiap maklumat ada FAKTA dan AUTA. Jika masyarakat boleh membezakan benda ini mereka sudah menguasi maklumat tersebut. Kerana mereka boleh berkongsi FAKTA dangan memberikan penerangan yang betul. Mereka tidak akan berkongsi AUTA walaupun penerangannya ada logik.


Rujukan:

No comments: