Kami TIDAK bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan atau kerugian yang dialami kerana menggunakan kandungan di dalam blog ini. Pendapat atau bahan yang dikemukakan di dalam blog ini adalah pandangan peribadi semata-mata dan untuk kegunaan peribadi sahaja.

Wednesday, March 30, 2016

Seminar Tranformasi Image Profesional di INTAN Kemaman bersama Raihan Abdul Rahman

Seminar telah diadakan pada 29hb Mac 2016 di Dewan Samudera INTAN Kampus Wilayah Timur, Kemaman, Terengganu. Seminar ini berlangsung selama satu hari penuh.

Seminar Tranformasi Image Profesional dikendalikan sepenuhnya oleh Puan Raihan Abdul Rahman dari Perunding Image Muslimah. Seminar disampaikan dalam suasana yang santai dan menarik.

Permulaan seminar ini, peserta diingatkan akan kepentingan 'Pandangan Pertama = First Impression'. Perkara ini berlangsung amat pantas iaitu antara tiga hingga empat saat sahaja. Apabila cukup tempoh 30 saat, penilai sudah yakin dengan apa yang dilihat semasa Pandangan Pertama = First Impression.

Sumber gambar: [raihan.awaken-image.com]

Mungkin ramai yang tidak sedar bahawa syarikat-syarikat besar di dunia menilia pemohon kerja melalui Resume yang diterima oleh syarikat. Seorang pemohon boleh mengupah orang yang lebih mahir untuk membuat resume yang hebat dan dia juga perlu mengupah seorang yang pakar untuk menyiapkan imeg dirinya untuk menghadiri temuduga. Aspek 'Pandangan Pertama = First Impression' menjadi keutamaan yang boleh menentukan adakah dia akan diambil bekerja atau tidak. Ramai yang tidak sedar bahawa keputusan untuk mengambil atau tidak seseorang pemohon dibuat dalam tempoh 30 saat setelah pemohon memasuki bilik temuduga.

'Pandangan Pertama = First Impression' bukan sekadar menunjukkan image kita kepada orang lain. Tetapi 'Pandangan Pertama = First Impression' sebenarnya adalah apa yang kita akan tinggalkan dalam ingatan orang lain.

Kita tidak boleh mengubah rupa paras kita untuk disesuaikan dengan pelbagai keadaan. Tetapi kita boleh mengubah cara kita berpakaian, cara kita bersuara, cara kita berkelakuan dan perkataan yang kita gunakan.

Pakar-pakar berpakaian telah mengkelaskan cara orang berpakaian dalam pelbagai kategori. Tetapi dalam Seminar Tranformasi Image Profesional 2016 ini, Puan Raihan Abdul Rahman memilih empat kategori sahaja. Iaitu:
A. Natural - Natural Sporty - Sporty Casual
B. Klasik - Tailored Classic - Classic Elegant
C. Romantik - Feminine Romantic
D. Dramatik - High Fashion Dramatic - Exotic Dramatic
Rujuk: books.google.com.my

Semasa sesi ini, empat orang model lelaki dan empat orang model perempuan telah dipilih untuk membuat pertunjukan. Disini ditunjukkan contoh terbaik cara berpakaian. Tetapi orang yang berpakaian kemas segak cantik dan lawa perlu diimbangkan dengan cara berkomunikasi yang baik.

Seterusnya peserta seminat Seminar Tranformasi Image Profesional telah diterangkan dengan konsep 3V.

Selama ini kakitangan kerajaan mungkin lebih menitikberatkan pada kesopanan dalam pemilihan kata-kata iaitu apa yang hendak ucapkan atau lebih dikenal dengan elemen verbal.

Seterusnya Puan Raihan Abdul Rahman menerangkan keadaan sebenarnya 'Pandangan Pertama' oleh pelanggan. Kakitangan awam hanya memberi tumpuan sebanyak  7% sahaja kepada perkataan yang mereka pilih. Selebihnya kepada aspek non verbal seperti intonasi suara iaitu voice sebanyak 38% dan bahasa tubuh atau ekspresi iaitu visual sebanyak 55%.

Sebab itulah kakitangan awam perlu memberikan pehatian kepada aspek visual termasuklah gaya kita berpakaian.

Walau apa pun gaya yang ada dalam diri kita samada:
A. Natural - Natural Sporty - Sporty Casual
B. Klasik - Tailored Classic - Classic Elegant
C. Romantik - Feminine Romantic
D. Dramatik - High Fashion Dramatic - Exotic Dramatic

Sebagai penjawat awam dengan kerajaan negeri atau dengan kerajaan persekutuan perlu memilih untuk berubah menjadi KLASIK sahaja. Gaya ini perlu diterapkan semasa waktu bekerja di pejabat. Diluar pejabat atau luar waktu pejabat masing-masing boleh berubah kepada 'gaya semula jadi' masing-masing.

Kesimpulan kakitangan perlu BERUBAH menjadi klasik semasa di pejabat dan BERUBAH menjadi diri masing-masing diluar waktu pejabat atau ketika bertugas luar pejabat.

Puan Raihan Abdul Rahman adalah seorang Perunding dan Jurulatih Imej Bertauliah.

Puan Raihan Abdul Rahman merupakan International Certified Style & Colour Consultant daripada By Ferial Image Consulting.

Puan Raihan Abdul Rahman juga telah menerima pengiktirafan sebagai Certified NLP Practitioner National Federation of NLP (NFNLP) yang berpusat di Florida, Amerika Syarikat.
Selain itu, beliau turut menerima Mastery Learning Fasilitator di bawah Take Charge! Learning Facilitator System.

Puan Raihan Abdul Rahman adalah ahli kepada Malaysian Association Of Professional Speakers (MAPS) dan ahli kepada Pertubuhan Perunding & Motivasi Malaysia (TAMRIN).

Puan Raihan Abdul Rahman memiliki Ijazah Sarjana Muda Pengurusan Perniagaan dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia. Beliau mempunyai pengalaman selama lebih dari 10 tahun sebagai perunding dan jurulatih di dalam kursus- kursus berkaitan pengurusan imej organisasi, pengurusan pelanggan, pengucapan awam, protokol,etiket, pengendalian majlis, pengacaraan majlis, pengurusan mesyuarat dan kepimpinan.

Pengalaman selama 10 tahun Puan Raihan Abdul Rahman bertemu dengan ramai pelanggan dan peserta dari pelbagai latar belakang memberikan kelebihan dan kemahiran kepada beliau dalam mengendalikan sesi latihan dan rundingan imej yang kendalikan.

Tajuk-tajuk program yang pernah dikendalikan oleh Puan Raihan Abdul Rahman adalah seperti berikut:
• Corporate Image Grooming
• The Power of Professional Appearance
• Create and Master your Self Brand
• Business & Social Etiquette
• Excellent Customer Services
• Transformasi Penampilan & Etika Dalam Imej Profesional
• Profesional Image Branding

Untuk mendapatkan maklumat lebih lanjut mengenai Puan Raihana Abdul Rahman sila klik [raihan.awaken-image.com]. Awaken Training  Consultancy beralamat di 319 Blok A, Lobby B, Kompleks Kelana Centre Point, Jalan SS7/19, Kelana Jaya, 47301 Petaling Jaya, Selangor..

No comments: