Kami TIDAK bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan atau kerugian yang dialami kerana menggunakan kandungan di dalam blog ini. Pendapat atau bahan yang dikemukakan di dalam blog ini adalah pandangan peribadi semata-mata dan untuk kegunaan peribadi sahaja.

Sunday, May 8, 2016

El Nino: Sejarah dan Panduan Menyelamatkan Kanak-kanak semasa cuaca panas

Perubahan cuaca dunia pada masa ini boleh dikatakan sebagai tidak menentu dan bercelaru. Petanda fenomena El-Nino atau ‘si anak kecil' dalam bahasa Sepanyol, telah berulang kembali pada tahun 2016. Namun kehadirannya pada kali ini tidaklah seteruk yang pernah berlaku pada tahun 1997-1998 yang telah menyebabkan berlakunya jerebu, kemarau dan kepanasan yang melampau dengan suhu meningkat melebihi 40 darjah Celsius). Ia tidak bermakna kita boleh pandang sepi perubahan ini.

Kita di Pahang telah menyaksikan empat kebakaran hutan besar di negeri Pahang yang melibatkan:
-kawasan di Hutan Simpan Ramin (Pekan),
-ladang Lembaga Kemajuan Perusahaan Pertanian Pahang (Jalan Kuantan-Pekan),
-hutan berhampiran Sekolah Menengah Kebangsaan Bistari (Sri Pekan) dan
-kawasan hutan di Kampung Sungai Ular (Gebeng).

Kebakaran di Pahang ini melibatkan keseluruhan hutan sebanyak 83 hektar. Walaupun kebakaran berkenaan masih pada tahap terkawal, namun ia tidak boleh dipandang mudah. Perkara ini adalah peringatan kepada kita agar lebih berhati-hati dan berusaha mengelak daripada melakukan pembakaran terbuka lebih-lebih lagi dalam keadaan cuaca panas yang kering kontang seperti sekarang.

BACA SELANJUTNYA: ikim.gov.my.

Sejarah elnino ini telah dikesan sebelum masihi lagi. Banyak perkara yang telah dipelajari oleh manusia berkaitan El Nino ini. Namun begitu banyak perkara yang masih kita tidak faham dan tidak boleh ramal. Dunia telah mengalami beberapa kali kesan yang nyata el nino ini  : 1968-70, 1972-73, 1977-78, 1982-83 (panas yang teruk), 1986-87, 1991-92, 1994-95 dan 1997-98 (paling teruk).
sumber gambar: malaysian-research.org.

Banyak juga perkara yang boleh kita lakukan. Kita tidak perlu meletakkan tanggung jawab tersebut kepada orang lain. Antaranya adalah bagaimana hendak memastikan kanak-kanak selamat dalam suasana cuaca panas el nino ini.
 sumber gambar: savethechildren.org.

Selain dari memberikan panduan, kita boleh menjadikan perkara el nino ini sebagai suatu aktiviti. Keadah pembelajaran sebegini boleh mempelbagaikan kemampuan anak-anak untuk mencari maklumat. Contoh bahan pembelajaran adalah 'El Nino Student Activity Book'. Bahan berikut adalah usaha bersama Penyelidikan NOAA (National Oceanic And Atmospheric Adminstration)  dan Kolej Pendidikan di University of South Alabama (Amerika Syarikat). Matlamat mereka adalah untuk menyediakan pelajar sains sekolah menengah dan guru-guru dengan pengalaman penyelidikan dan penyiasatan menggunakan sumber-sumber dalam talian.

Berikut adalah kandungan bahan pembelajaran El Nino.

El Nino Student Activity Book
1. Introduction

2. Get Info 
A. What is El Nino?
B. El Nino Effects

3. Gather Data  
A. Comparison of Different El Ninos

B. Comparison of Western Pacific Rainfall During El Ninos
Western Pacific – Rockhampton, Australia
Western Pacific 2 – Melbourne, Australia
Western Pacific – Kota Kinabalu, Malaysia

C. Comparison of Eastern Pacific Rainfall During El Ninos
Eastern Pacific 1 – La Serina, Chile
Eastern Pacific 2 – Santa Cruz, California, USA
Eastern Pacific 3 – Los Angeles International Airport, California, USA

4. Application  
A. Predictions

5.  Enrichment Activities  
A. Wind Patterns
B. Social Studies/Language Arts
C. Math Activity
D. Research
E. Interviews
F. Class Reports
G. Related Web Sites
bahan ini boleh dimuat turun disini [noaa.gov].

Banyak juga bahan mengenai el nino ini yang telah ditulis oleh penulis luar dalam buku dan majalah mereka. Kita juga perlu melatih anak-anak kita untuk meminati bahan ini dan seterusnya akan ada antara mereka yang akan menjadi pakar el nino pada masa depan. Antara bahan yang telah ditulis dalam bahasa inggeris adalah:
BUKU
1. El Niño, 1997-1998: The Climate Event of the Century By Stanley A. Changnon Oxford, 2000
2. Floods, Famines, and Emperors: El Nino and the Fate of Civilizations By Brian Fagan Basic Books, 1999
3. Weather: How It Works and Why It Matters By Arthur R. Upgren; Jurgen Stock Perseus Books, 2000
4. Storm Watchers: The Turbulent History of Weather Prediction from Franklin's Kite to El Niño By John D. Cox Wiley, 2002
5. The Way the Wind Blows: Climate, History, and Human Action By Roderick J. McIntosh; Joseph A. Tainter; Susan Keech McIntosh Columbia University Press, 2000

MAJALAH
6. The Invisible Hand: As Human Activity Warms the Earth, El Nino Grows More Violent By Mazza, Patrick Sierra, Vol. 83, No. 3, May-June 1998
7. Blame It on El Nino; Are We Ignoring the Early Warning Signs of Global Warming? By Beers, Stephen E Magazine, Vol. 9, No. 5, September-October 1998
sumber senarai: questia.com.

No comments: