Kami TIDAK bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan atau kerugian yang dialami kerana menggunakan kandungan di dalam blog ini. Pendapat atau bahan yang dikemukakan di dalam blog ini adalah pandangan peribadi semata-mata dan untuk kegunaan peribadi sahaja.

Monday, August 8, 2016

Buku : Perjuangan tanpa noktah PENGARANG Mohd Nor Long

Buku : Perjuangan tanpa noktah PENGARANG Mohd Nor Long

JUDUL BUKU:Perjuangan tanpa noktah
SIRI BUKU:novel
ISBN:978-983-46-1383-9
PENERBIT:DBP
TARIKH / TAHUN:2014
EDISI BAHASA:  B. MALYSIA
HARGA:  RM 18.40

ULASAN:
Memaparkan Ismail seorang nasianalis yang berjuang menuntut kemerdekaan tanah air. Dia berkawan dengan dengan rakan2rakan seperjuangannya  Mokhtar yang berfahaman nasionalis kiri dan Ah Seng yang menganggotai  MPAJA  dan Bintang Tiga yang berfahaman komunis. Mereka bersama-sama berjuang menentang pendudukan Jepun ketika perang dunia kedua.

Selepas kekalahan Jepun pada tahun 1945, sebelum kedatangan semula British,Tentera Bintang Tiga membuat huru hara ditanah melayu. Ismail menyertai pasukan polis disamping bergiat dalam Kesatuan Melayu Muda (KMM) pimpinan Ibrahim hj Yaakob. Ismail meletak jawatan sebagai anggota polis semata-mata untuk bergiat aktif dalam KMM. Dia meneruskan cita-cita nasionalismenya dengn bekerja disyarikat akhbar disingapura sebagai wadah memperjuangkan kemerdekaan.

Kisah ini adalah  titik pejuang kemerdekaan dalam membebaskan Negara dari belenggu penjajahan biarpun terpaksa berkorban wang dan kehidupan peribadi semata-mata membebaskan Negara dari belenggu penjajahan.

DISEDIAKAN OLEH
AZHARANI B. A. AZIZ

No comments: