Kami TIDAK bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan atau kerugian yang dialami kerana menggunakan kandungan di dalam blog ini. Pendapat atau bahan yang dikemukakan di dalam blog ini adalah pandangan peribadi semata-mata dan untuk kegunaan peribadi sahaja.

Sunday, October 30, 2016

Buku TERAPI DALAM PENDIDIKAN KHAS selenggaraan Yasmin Hussain

Buku TERAPI DALAM PENDIDIKAN KHAS selenggaraan Yasmin Hussain

TAJUK BUKU: TERAPI DALAM PENDIDIKAN KHAS
NO. PANGGILAN:371.9 /TER
ISBN: 978-967584170
PENERBIT: PEKAN ILMU PUBLICATIONS SDN. BHD
TAHUN TERBIT:2013
EDISI BAHASA:BAHASA MELAYU
HARGA:RM22.00

ULASAN BUKU

Buku ini dilengkapi dengan kaedah perlaksanaan dan pendekatan terapi bagi kanak-kanak berkeperluan khas.

Penulis juga mengemukakan jenis-jenis dan kepelbagaian aktiviti bagi terapi dalam pendidikan khas serta penyediaan bahan yang diperlukan.

Pendekatan dan kaedah pengajaran yang efektif adalah penting bagi memastikan kanak-kanak berjaya mengawal emosi serta meningkatkan kemahiran motor halus dan motor kasar mereka.

Guru-guru dapat menggunakan buku ini bagi meningkatkan cara pengajaran dan aktiviti kanak-kanak tersebut kerana mereka memerlukan pendekatan yang berbeza daripada keperluan kanak-kanak normal.

Membuat penilaian  ketika melakukan aktiviti terapi adalah penting bagi mengenal pasti kebolehan dan kemahiran mereka. Justeru itu persedian dari segi mental dan emosi adalah amat diperlukan.

Malah buku ini dapat member galakan serta bimbingan khusus kepada guru –guru bagi melaksanakan terapi dalam pendidikan khas.

No comments: