Kami TIDAK bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan atau kerugian yang dialami kerana menggunakan kandungan di dalam blog ini. Pendapat atau bahan yang dikemukakan di dalam blog ini adalah pandangan peribadi semata-mata dan untuk kegunaan peribadi sahaja.

Thursday, December 14, 2017

BUKU Ensiklopedia HERBA kegunaan dan Khasiat perubatan tradisi PENGARANG Maznah Ismail PENERBIT Anzagain

BUKU Ensiklopedia HERBA kegunaan dan Khasiat perubatan tradisi PENGARANG Maznah Ismail PENERBIT Anzagain 2007

Buku: Ensiklopedia HERBA kegunaan & Khasiat perubatan tradisi
Pengarang: Maznah Ismail
No. perolehan:
No. panggilan: 615.3203 MAZ
ISBN: 978-983-037-217-4
Bahasa: Melayu
Kategori: Farmakologi dan ilmu perubatan

ULASAN

Buku ini menerangkan tentang penggunaan herba dalam perubatan harian.Herba ini terbahagi kepada beberape bahagian sama ada daun,buah,pucuk,batang akar dan putik.Penggunaan herba telah bermula seawall 3500 sebelum masihi.Penggunaan herba dibahagikan kepada dua bahagian iaitu dalam bentuk rempah (buah pala,buah pelage) dan bukan rempah ( akar ginseng,daun gelenggang dan daun nilam).
Malaysia adalah Negara yang kaya dengan sumber asli herba.Lebih 6000 spesis herba dikenalpasti memiliki unsure perubatan.Namun,hanya 1230 spesis sahaja yang digunakan dalam perubatan tradisi Melayu,Cina dan India.
Buku ini diharapkan dapat membantu menjadikan sumber rujukan kepada sesiapa sahaja yang cintakan perubatan,ia amat sesuai untuk generasi muda yang mahukan ilmu pengetahuan.

Penerbit: Anzagain Sdn Bhd
Tahun terbit: 2007
Harga: RM
Mukasurat : 141 Helaian
Ulasan : Saudin Bin Kassim @ Abdul Rahman
Perpustakaan Komuniti UTC Pahang

No comments: