Saturday, March 31, 2018

BUKU Bila Hidayah Menyapa PENULIS Norhayati Binti Jusoh PENERBIT Casamas Resourses 2016

BUKU FEBRUARI

BUKU Bila Hidayah Menyapa PENULIS Norhayati Binti Jusoh PENERBIT Casamas Resourses 2016

No Perolehan :  EPAL 17/000817
ISBN: 978-967-5994-93-7
Kategori: Agama

Ringkasan Umum :

Buku Bila Hidayah Menyapa ini merumuskan kompilasi lapan kisah hidup insan-insan terpilih dalam munuju cahaya Ilahi. Mereka dating dari pelbagai latar belakang termasuk dari golongan elit agamawan yang akhirnya berpaling mencari erti makna kehidupan sebenar dalam memaknai perjalanan kehidupan yang ditempuhi. Pengembaraan melalui denai dan lurah yang penuh cabaran dan tragis, bukanlah suatu yang mudah dan indah.

Hidayah adalah nikmat agung yang hanya dirasai oleh orang-orang yang ikhlas dalam memburu cinta Nya serta sanggup menggadai kilauan perhiasan dunia.

“Menelusuri jalur kehidupan mereka bukan sekali air mata diseka. Menelusuri jalur kehidupan mereka bukan setakat menambah iman di dada tetapi keazaman untuk terus mengikut jejak langkah yang dibina.Menelusuri jalur kehidupan mereka menyedarkan kita hidayah adalah kurniaan hebat Allah untuk memberi nilai tertinggi kepada manusia itu sendiri.”

Selamat Membaca!!!

Judul:    Bila Hidayah Menyapa
Pengarang:    Norhayati Binti Jusoh
Penerbit:     Casamas Resourses Sdn Bhd
Tahun Terbit:    Mac 2016
Harga:    RM 23.50
Muka surat:    138

Disediakan Oleh: Di semak Oleh :
Noraziah Binti Abd. Razak Norkamila binti Mahmud
Pembantu Pustakawan Ketua Perpustakaan Daerah
PD Paloh Hinai PAD Pekan

Friday, March 30, 2018

Jadual Lawatan Pemantauan Ke Daerah, Cawangan dan Desa 2018

[ATURCARA SEMASA LAWATAN]

APRIL

4.4.2018 (Rabu)
9.00 pg : Mesyuarat Desa Kuantan Bersama KBR
11.30 pg : Bangkel Kreativiti dan Keceriaan Landskap Perpustakaan
2.30 pt : Lawatan Pemantauan PD Mahkota

19.04.2018 (Khamis)
9.00 pg : Lawatan Pemantauan PD Lepar Hilir 1

2.00 pt : Lawatan Pemantauan PD Sungai Lembing

20.04.2018 (Jumaat)
9.00 pg : Lawatan Pemantauan PD Balok

17.4.2018 (Selasa)
9.00 pg : Mesyuarat Daerah Temerloh Bersama KBR
11.30 pg : Bangkel Kreativiti dan Keceriaan Landskap Perpustakaan
2.30 pt : Lawatan Pemantauan PAD Temerloh.

18.4.2018 (Rabu)
9.00 pg : Lawatan Pemantauan PD Jenderak Loop

2.00 pt : Lawatan Pemantauan PD Kerdau

4.00 pt : Lawatan Pemantauan PD Sanggang

_._.2018 (_)
9.00 pg : Lawatan Pemantauan PAC Lanchang

MEI

23.5.2018 (Rabu)
9.00 pg : Mesyuarat Daerah Bentong Bersama KBR

_.5._2018 (_)
9.00 pg : Lawatan Pemantauan PD Simpang Pelangai

1.00 pt : Lawatan Pemantauan PD Kemasul

3.00 pt : Lawatan Pemantauan PD Jambu Rias

_._.2018 (_)
9.00 pg : Lawatan Pemantauan PD Lurah Bilut

3.00 pt : Lawatan Pemantauan PD Janda Baik

30.5.2018 (Khamis)
9.00 pg : Mesyuarat Daerah Jerantut Bersama KBR

SIAP
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
BELUM

_._.2018 (_)
9.00 pg : Lawatan Pemantauan PD Damak

2.00 pt : Lawatan Pemantauan PD Pulau Tawar

JUN

_._.2018 (_)

9.00 pg : Mesyuarat Daerah Raub Bersama KBR

_._.2018 (_)
9.00 pg : Lawatan Pemantauan PD Jeruas

1.00 pt : Lawatan Pemantauan PD Ulu Gali

_._.2018 (_)
9.00 pg : Mesyuarat Daerah Cameron Bersama KBR

JULAI

4.7.2018 (Jumaat)
9.00 pg : Mesyuarat Daerah Maran Bersama KBR

5.7.2018 (Jumaat)
9.00 pg : Mesyuarat Daerah Maran Bersama KBR

18.7.2018 (Rabu)

9.00 pg : Mesyuarat Daerah Pekan Bersama KBR

19.7.2018 (Khamis)
9.00 pg : Lawatan Pemantauan PD Paloh Hinai

2.00 pt : Lawatan Pemantauan PD Peramu Jaya 1

OGOS

1.8.2018 (Rabu)
9.00 pg : Mesyuarat Daerah Lipis Bersama KBR

2.8.2018 (Khamis)
9.00 pg : Lawatan Pemantauan PD Gua

2.00 pt : Lawatan Pemantauan PD Benta

15.8.2018 (Rabu)
9.00 pg : Mesyuarat Daerah Rompin Bersama KBR

16.8.2018 (Khamis)
9.00 pg : Lawatan Pemantauan PD Leban Chondong

2.30 pt : Mesyuarat AJK Penasihat PAD Rompin

17.8.2018 (Jumaat)
9.00 pg : Lawatan Pemantauan PD Bukit Ibam

2.00 pg : Lawatan Pemantauan PD Muadzam

28.8.2018 (Selasa)
9.00 pg : Mesyuarat Daerah Bera Bersama KBR

29.8.2018 (Rabu)
9.00 pg : Lawatan Pemantauan PD Bandar 32

2.30 pt : Lawatan Pemantauan PD Mengkarak

Bangkel Kreativiti dan Keceriaan Landskap

Garis Panduan
BANGKEL LATIHAN DALAMAN
BAHAGIAN RANGKAIAN PERPUSTAKAAN

BANGKEL KREATIVITI DAN KECERIAAN LANDSKAP PERPUSTAKAAN
A. PENDAHULUAN
B. LATAR BELAKANG
C. JANGKAAN MASALAH
D. OBJEKTIF BANGKEL
E. MODUEL LATIHAN
 1. KONSEP LANDSKAP
 2. PELAN LAKAR
 3. KEPERLUAN PENYELANGGARAAN
 4. ANGGARAN KOS
 5. KERJA GOTONG ROYONG
 6. PELAN TINDAKAN
 7. PERSEMBAHAN
 8. ATURCARA BANGKEL
 9. KEPERLUAN BANGKEL
Penceramah: KBR
Fasilitator: KPD

A. PENDAHULUAN
Mesyuarat Jawatankuasa Pengurusan dan Perkhidmatan bil 1/2018 pada 27 Februari 2018 telah membincangkan mengenai Landskap dan Keceriaan di Perpustakaan Daerah.Mesyuarat mencadangkan supaya mengindahkan landskap dan keceriaan di setiap perpustakaan daerah bagi menarik minat pengunjung ke perpustakaan awam seluruh Negeri Pahang. Permohonan pokok bagi keceriaan landskap boleh dimohon kepada Pejabat Perhutanan dan Majlis Daerah/ Perbandaran.

Bagi melaksanakan keputusan ini, Bahagian Rangkaian menjadikan Keceriaan landskap ini sebagai bangkel latihan dalaman bagi menjana kreativiti dan potensi kakitangan.

B. LATAR BELAKANG

Keceriaan Landskap merupakan salah satu aspek yang perlu diberikan perhatian oleh petugas di daerah cawangan dan desa. Bangkel Keceriaan Landskap ini mendedahkan kakitangan tentang perancangan asas untuk menyediakan Laman Landskap. Pada masa ini keceriaan landskap perpustakaan adalah pada tahap serdahana dan boleh ditingkatkan.

Kejayaan proses Keceriaan landskap mungkin dikaitkan dengan individu yang kreatif dan mempunyai minat terhadap landskap. Petugas yang kurang terserlah dalam perkara ini sering menganggap diri mereka tidak tiada kemampuan kerana kurang kreatif dan minat.

Kreativiti bukanlah sesuatu yang dimiliki oleh petugas yang bergelar “bijak pandai”. Kita semua mampu meningkatkan kreativiti dan potensi dalam situasi yang sesuai jika kita benar-benar memberikan fokus.

Kreativiti adalah aktiviti hasil daripada proses pemikiran orang-orang yang biasa macam kita semua.Penjanaan minda yang kreatif boleh bermula dari mereka yang banyak latihan, tekun dan sabar untuk menjelmakan kreativiti dari imaginasi menjadi kenyataan. Diakui bahawa setiap individu berbeza keupayaan berfikir, belajar, mengingat, menganalisis dan bakat. Keupayaan minda mungkin meningkat seiring dengan peningkatan fokus dan pengalaman kerja. Tahap penerimaan ilmu juga berbeza bagi setiap petugas. Petugas yang ada minat dan pengalaman serta pernah mempelajari ilmu landskap akan lebih mudah menerima dan memahami tugaan ini berbanding individu yang tidak berminat dengan landskap.

Sehubungan itu bangkel latihan ini diadakan bagi membolehkan individu yang merasa tidak kreatif dapat merangsang idea kreatif mereka dan membuat perancangan landskap. Kefahaman tentang proses kerja dalam perancangan lanskap adalah penting bagi memudahkan sesuatu rekabentuk landskap dirancang.

Tempoh masa bangkel ini yang tidak mencukupi juga boleh menyebabkan tidak terhasil satu rekabentuk landskap yang sesuai. Rekabentuk bukanlah satu proses atau aktiviti yang terhasil secara spontan atau tiba-tiba. Sebaliknya ia adalah proses yang memakan masa berminggu-minggu, berbulan-bulan malah bertahun-tahun sebelum dapat memberikan hasil yang betul-betul menarik. Ianya termasuklah proses berfikir, mencuba dan ujian sehingga terhasil landskap yang ceria. Tetapi ianya perlu bermula sekarang.

Lanjutan kepada bangkel ini perlu diusahakan di peringkat daerah/cawangan masing-masing.Seperti Program Galakan Membaca dikalangan kakitangan iaitu Ulasan Buku boleh dijadikan lanjutan kepada Bangkel Keceriaan Landskap. Petugas boleh membuat ulasan buku berkaitan landskap. Inilah keadah latihan dalaman yang tidak melibatkan pihak luar.

C. JANGKAAN MASALAH
Antara halangan yang paling ketara adalah tidak mempunyai cukup masa bagi memberikan tumpuan kepada landskap. Kerja yang ada sekarang dirasakan terlampau banyak dan bagi sesetengan petugas hampir-hampir tidak mampu dilaksanakan semuanya.

Ketiadaan pelan perancangan landskap juga antara faktor penyebab kurangnya tumpuan kepada aspek keceriaan landskap. Kontraktor mencuci dan membersih tidak boleh diharapkan sepenuhnya untuk membuat perancangan landskap. Kerana kerja mencuci dan membersih tidak sama dengan kerja landskap.

Motivasi juga perkara yang perlu diberikan tumpuan. Motivasi merupakan proses membangkitkan, mengarahkan dan mengekalkan tingkah laku petugas kearah satu-satu tujuan. Maka dengan mengadakan bangkel ini diharap dapat menjana motivasi petugas untuk menghargai dan menikmati keceriaan.

Seterusnya memasukkan pemeriksaan landskap dalam Jadual Kerja Tahunan adalah keadah terbaik.

D. OBJEKTIF BANGKEL
Hasil dari bangkel ini diharap dapat membantu peserta supaya:
1. Boleh mengerakkan minda kreativiti peserta.
2. Boleh menyediakan konsep dan pelan lakar landskap.
3. Boleh mengenal pasti keperluan kos dan pasukan untuk kerjasama
4. Boleh menerangkan perancangan kepada pihak lain seperti JK Penasihat.
5. Boleh menyediakan jadual tindakan

E. MODUEL LATIHAN

1. KONSEP LANDSKAP
Peserta perlu menyediakan satu konsep untuk diberi nama kepada landskap mereka. Antara konsep yang boleh dinamakan adalah:
- Landskap herba tanah tinggi
- Landskap dengan terowong masa sejarah daerah
- Landskap perpustakaan dalam dusun
- Landskap bunga raya

2. PELAN LAKAR
Peserta diminta menyediakan pelan lakar bagi perpustakaan masing-masing yang terdiri dari:
1. Lakaran tapak kosong
2. Lakaran element sedia ada
3. Lakaran element dirancang

3. JADUAL PENYELANGGARAAN
- Harian
- Mingguan
- Bulanan
- Tahunan

4. ANGGARAN KOS
Peserta perlu menyediakan anggaran kos bagi:
- Pokok
- Bukan pokok
- Upah kerja

5. KERJA GOTONG ROYONG
Peserta perlu menyediakan cadangan mengenai perkara yang boleh diperolehi tanpa kos.
- Pokok
- Bukan pokok
- Kumpulan atau individu yang akan membantu

6. PELAN TINDAKAN
-Semakan dengan KPD
-Pembentangan kepada JK Penasihat
-Surat permohonan pokok
-Surat permohonan bantuan landskap

7. PEMBENTANGAN
Diakhir Bangkel Keceriaan Landskap ini, peserta akan membuat persembahan mengenai idea dan kreativiti yang dijana semasa bangkel ini. Perkara yang boleh diterangkan adalah:
- Apakah konsep landskap
- Kenapa konsep tersebut sesuai dengan perpustakaan.
- Dimanakah susunan pokok dan bukan pokok
- Siapakah yang akan berkerjasama
- Bagaimanakah projek ini dijalankan
- Bilakah akan dimulakan.

8. ATURCARA BANGKEL
11.00 pg - Menjana Kreativiti dan Menceriakan Landskap.
11.10 pg - Penyediaan konsep landskap
11.20 pg - Penyediaan pelan lakar tapak
11.35 pg - Penyediaan anggaran kos dan kerja gotong royong
11.45 pg - Pembentangan
12.00 tgh - Rumusan.

PENCERAMAH: KBR
FASILITATOR: KPD

9. KEPERLUAN ALAT TULIS
-Kertas A4 atau A3
-Pen hitam, biru dan merah
-Pensil

10. PERLAKSANAAN
KBR mengadakan lawatan pemantauan berjadual ke 13 lokasi daerah dan cawangan. Bangkel ini akan dijalankan di 13 lokasi lawatan tersebut. Pada hari yang sama diadakan Mesyuarat Pengurusan Daerah/Cawangan Bersama KBR yang dipengerusikan oleh KBR. Bangkel ini diadakan selepas mesyuarat tersebut. Permohona  dibuat kepada Bahagian Khidmat Pengurusan untuk memasukkan bangkel ini sebagai satu hari latihan.

Lawatan Pemantauan Ke Daerah, Cawangan dan Desa 2018

Garis Panduan
PENGISIAN LAWATAN PEMANTAUAN KETUA BAHAGIAN RANGKAIAN
Tujuan: Bagi melihat lebih dekat situasi semasa dan kreativiti petugas.
1. Mesyuarat Pengurusan Daerah /Cawangan
2. Bangkel Kreativiti dan Keceriaan Landskap
3. Lawatan Pemantauan

ATURCARA LAWATAN

1. MESYUARAT PENGURUSAN DAERAH /CAWANGAN
Tujuan: Membantu KPD/C membincangkan keberkesanan perancangan kerja kakitangan.

AGENDA MESYUARAT
9.30 pg - Ucapan aluan
 - Laporan Kakitangan
--- A1, A2, B1, C2 dan E1
--- Tarikh dan Pengerusi Mesyuarat JK Penasihat Desa (2016-2018)
 - Laporan KPD/C
--- B2, B3 dan B4
--- Tarikh dan Kehadiran Mesyuarat Daerah/Caw (2016-2018)
--- Tarikh dan Pengerusi Mesyuarat JK Penasihat (2016-2018)
 - Ulasan KBR
 - Hal-hal Lain
11.15pg - Penutup

2. BANGKEL KREATIVITI DAN KECERIAAN LANDSKAP
Tujuan: Membantu KPD/C  menjana kreativiti dan potensi  kakitangan
11.30 pg - Tajuk Menjana Kreativiti Menceriakan Landskap (oleh: KBR)
11.40 pg - Bangkel penyedian pelan lakar, anggaran kos dan jadual kerja (Fasi: KPD)
12.10 tgh - Pembentangan (oleh petugas PAD/PAC/PD)
12.30 - Rumusan (KBR/KPD)

3. PEMANTAUAN  DAERAH /CAWANGAN
Tujuan: Membantu KPD melihat situasi dilokasi kawalan.
2.30 pt - Memeriksa B1 dan C2
2.45 pt - Memeriksa E2
3.00 pt - Memeriksa Minit Mesyuarat Daerah/Caw (2016-2018)
3.30 pt - Memeriksa Minit Mesyuarat JK Penasihat (2016-2018)
4.00 pt - Memeriksa kebersihan, keselamatan, keceriaan dan kerosakan.
4.30 pt - Rumusan

4. PEMANTAUAN DESA
-seperti Perkara 3-

BUKU Sampai Bila Makan Gaji PENULIS Mejar Mohammad Qayyum A Badaruddin PENERBIT Casamas Resourses 2016

ULASAN BUKU JANUARI 2018
BUKU Sampai Bila Makan Gaji PENULIS Mejar Mohammad Qayyum A Badaruddin PENERBIT Casamas Resourses 2016

No Perolehan :  EPAL 17/000815
ISBN: 978-967-5994-52-4
Kategori: Sains Kemasyarakatan

Ringkasan Umum :

Buku Sampai Bila Makan Gaji? ini merumuskan dalam dunia sekarang, satu punca pendapatan tak cukup dah. Always go for multiple source of income.  Ada 3-4 punca pendapatan dan pendapatan itu semakan lama semakin bertambah, duit dalam bank pun makan lama makin bertambah, dengan syarat jaga perbelanjaan la menampung perbelanjaan harian, dah boleh pertimbangkan untuk berhenti kerja.

Bila dah kerja, setiap hari paling kurang 9 jam akan hangus untuk dapatkan gaji pada hujung bulan. Kalau tempat kerja jauh dengan rumah, tambah lagi sejam pergi dan balik.

Gaji satu sumber memang tak pernah cukup. Bila dah berkahwin masa perlu dibahagi untuk keluarga. Bila dah dewasa ini, masalah paling besar bukan duit tapi masa. Kita gunakan masa untuk buat duit. Ada masa lebih, boleh buat duit lebih daripada sumber lain. Biasanya Negara yang menghadapi masalah ekonomi ni mempunyai kadar jenayah yang tinggi seperti ragut, rompakan di tempat awam, kejadian pecah rumah dan sebagainya.

Kepada yang masih belajar di universiti tu, pandai-pandailah nanti. Gaji fresh grad dulu dengan sekarang pun tak banyak beza, tapi taraf hidup dah berlipat kali ganda. Cabaran semakin besar untuk anda. Nak tau besar mana? Tengok harga rumah di tempat tinggal anda dan betapa mencabarnya dalam masa beberapa tahun lagi. Selamat Membaca!!!

Judul :    Sampai Bila Makan Gaji?
Pengarang    :    Mejar (B) Mohammad Qayyum A. Badaruddin
Penerbit    :     Casamas Resourses Sdn Bhd
Tahun Terbit    :    Mei 2016
Harga    :    RM 23.50
Muka surat    :    269
Rating   :-

Disediakan Oleh: Di semak Oleh :
Noraziah Binti Abd. Razak Norkamila binti Mahmud
Pembantu Pustakawan Ketua Perpustakaan Daerah
PD Paloh Hinai PAD Pekan

Thursday, March 22, 2018

BUKU Siri Rujukan Info Dunia Kebudayaan dan Keunikan Manusia PENULIS Hanan Zulaikha PENERBIT Pustaka Kelisa 201

BUKU JANUARI

BUKU Siri Rujukan Info Dunia Kebudayaan dan Keunikan Manusia PENULIS Hanan Zulaikha PENERBIT Pustaka Kelisa 2016

No Perolehan :  EPER 17-000583
ISBN: 978-967-392-275-8
Kategori: Sains Kemasyarakatan

Ringkasan / Umum :
Buku Kebudayaan & Keunikan Manusia tulisan Hanan Zulaikha ini dapat membantu pembaca dengan tip-tip dan olahan terperinci pada setiap bab serta memuatkan contoh-contoh penulisan fakta, pengumuman dan sejarah sebagai rujukan ringkas dan mudah difahami serta sesuai dijadikan sebagai contoh penyediaan sumber maklumat.

Siri ini rujukan info dunia memaparkan topic-topik tentang kebudayaan, geografi, sejarah dunia kuno dan banyak lagi. Buku ini juga diselitkan dengan ilustrasi gambar dan disusun sebagainya mengikut topic bagi memudahkan pemahaman pembaca. Buku-buku dalam siri ini amat sesuai menjadi bahan rujukan dan sumber maklumat untuk semua pembaca terutama bagi pelajar sekolah menengah.

Judul: Kebudayaan & Keunikan Manusia
Pengarang: Hanan Zulaikha
Penerbit: Pustaka Kelisa
Tahun Terbit: 2016
Harga: Rm 44.75
Muka surat: 70
Rating:-

Disediakan Oleh: Di semak Oleh :
Muhamad Nur Syukran Bin Muhamad Hanafiah Norkamila binti Mahmud
Pembantu Pustakawan Ketua Perpustakaan Daerah
PD Peramu Jaya PAD Pekan 

BUKU Tangis Umat PENULIS Ebit Lew PENERBIT Transform Publication

ULASAN BUKU JANUARI

BUKU Tangis Umat PENULIS Ebit Lew PENERBIT Transform Publication

BUKU: TANGISAN UMAT
Buku ‘Tangisan Umat’ hasil tulisan Ebit Lew ini sangat berbeza dengan buku-buku lain. Tidak banyak penulis yang melihat sisi ini dalam karya penulisan mereka. ‘

Tangisan Umat’ tulisan beliau sangat menyentuh rasa dan memberi makna yang sungguh mendalam untuk dihayati dan dipelajari. Beliau berjaya mengupas isu tangisan dalam kehidupan  kini dengan membuat perbandingan tangisan umat-umat terdahulu yang lebih banyak menangis untuk tujuan memperjuangan agama Islam dan mendapatkan keredhaan Allah SWT.

Setiap  aspek tangisan yang ditulis memberi makna dan cerita berbeza yang mempunyai hikmah dan makna.

Membaca buku ini akan memberi banyak kesedaran bertapa tangisan itu bukan sekadar keluarnya air mata tanda kelemahan tetapi lebih dari itu. Tangisan itu meluahkan perasaan yang pelbagai. Keinsafan, keredhaan, perngorbanan dan lain-lain.

Membaca buku ini juga menjadikan kita lebih menyedari erti tangisan umat-umat terdahulu yang banyak berkorban memperjuangkan agama dan kebenaran untuk membentuk tamadun umat masa kini yang kukuh dengan akhlak dan pegangan agama.

Bagi yang ingin mendalami erti tangisan kupasan penulis, buku ini amat sesuai sekiranya ingin menilai sejauh manakah erti tangisan umat hari ini dan umat masa dulu.

Penulis: Ebit Lew
Penerbit: Transform Publication
No Panggilan: 297.22
Harga: RM25.00/RM26.90

Pengulas:
Nur Diana Binti Abdullah,
Perpustakaan Desa Bukit Ibam

Disemak Oleh:
Norhidayah Binti Salleh,
KPD Rompin

Thursday, March 15, 2018

Perubahan Jadual Operasi Perpustakaan Awam Di Negeri Pahang (3.4.2018)

BERMULA 3 APRIL 2018

Selasa - Sabtu
9.00 pagi - 5.00 petang

Jumaat Tutup
12.00 tengahari - 2.30 petang

Ahad, Isnin dan Cuti Umum
TUTUP

Monday, March 12, 2018

BUKU Asas Pengurusan Perpustakaan Nooraini Ismail Institut Terjemahan 2017

Februari 2018
BUKU Asas Pengurusan Perpustakaan Nooraini Ismail Institut Terjemahan 2017

ISBN: 978-967-460-405-9
Call No: 025.1 NOO
Harga: RM 20.00
Penulis: Nooraini Ismail
Tahun Diterbitkan: 2017
Penerbit: Institut Terjemahan & Buku Malaysia Berhad
Bahasa: Melayu

Buku Asas Pengurusan Perpustakaan ini, bertujuan untuk mendedahkan bagaimana sesebuah perpustakaan itu beroperasi. Ianya bersesuaian dengan mereka yang baru berjinak dengan industri kepustakawanan di Malaysia dan bagi individu yang bertugas dan bertangungjawab menguruskan dan mentadbir perpustakaan.

Buku ini merangkumi Sembilan (9) bab, dan ia menjelaskan dari pengenalan bagi sesebuah perpustakaan hinggalah bagaimana seseorang pentadbir perpustakaan dapat mengautomasikan sistem yang boleh dijalankan di sesebuah perpustakaan.

Dengan adanya buku ini, bagi seseorang yang baru menceburi bidang ini dapat membantu dalam menguruskan sesebuah perpustakaan. Ini kerana, buku memberi gambaran serba sedikit mengenai tugas-tugas  dan peranan yang harus dilaksanakan sebagai seorang pustakawan.

Ulasan oleh
SITI JUWITA BINTI ABDUL RAHIM
PAD LIPIS

Ulasan buku ini adalah Program Galakan Membaca Kakitangan Perbadanan Perpustakaan Awam Pahang. Buku yang diulas bukan semua dari koleksi perpustakaan, ada juga koleksi peribadi.

Buku Ajarkan Saya Doa dan Akhlak Anak Soleh M Rezki dan Shabira Ika Darul Mughni 2017

Mac 2018
Buku Ajarkan Saya Doa dan Akhlak Anak Soleh M Rezki dan Shabira Ika Darul Mughni 2017

No Perolehan: DCAM 00383
ISBN: 978-967-0880-46-4
Kategori: 297.5
Ringkasan/ Ulasan: Ajarkan Saya Doa dan Akhlak Anak Soleh

Bagaimanakah caranya agar kita disayangi Allah dan Rasulullah SAW? Allah SWT dan Rasulullah SAW amat menyayangi adik-adik yang sopan santun, berakhlak mulia, hormat pada orang tua, dengar nasihat orang tua dan juga sering menjaga akhlak serta tingkah laku di mana-mana sahaja.
Buku ini berkisar tentang doa dan akhlak yang harus dijaga serta diikuti sewaktu berada di dalam rumah, di masjid, di jalan dan juga di sekolah.

Marilah adik-adik kita membaca buku ini serta mengamalkan akhlak mulia yang dituntut oleh Allah serta yang diajar oleh Rasulullah SAW agar kita disayangi oleh Allah SWT dan Rasulullah SAW

Ajarkan Saya Doa dan Akhlak Anak Soleh
Pengarang: M. Rezki, Shabira Ika
Penerbit: Darul Mughni Trading
Tahun Terbit: 2017
Harga: RM 24.90
Muka surat: 131
Rating: 5

Disediakan oleh Disemak Oleh
Muhammad Shahril Bin Samsuddin Rosniza bt Elias

Sunday, March 11, 2018

Buku Tip Menulis Teks Siti Zaleha M Hashim Institut Terjemahan 2014

JANUARI 2018
Buku Tip Menulis Teks Siti Zaleha M Hashim Institut Terjemahan 2014

ISBN: 978-967-430-129-3
Call No: 805.51 SIT
Harga: RM 16.00
Penulis: Siti Zaleha M.Hashim
Tahun Diterbitkan: 2014
Penerbit: Institut Terjemahan & Buku Malaysia Berhad
Bahasa: Melayu

Seperti mana yang kita tahu dalam memikul tugas sebagai pengacara majlis bukanlah satu tugas yang mudah. Bagi mereka yang baru menjinakkan diri dalam tugas ini. Buku ini adalah yang terbaik. Ini kerana ia memberi penjelasan yang baik dan panduan dalam menjadi pengacara majlis.

Buku ini juga memnjelaskan bahagian-bahagian penting, teks yang bersesuai mengikut majlis. Ia tidak hanya tertumpu pada majlis formal sahaja. Dalam naskah ini juga ia mengajar bagaimana untuk menjadikan majlis yang dikendalikan menjadi teratur dan menarik.

Ia menjelaskan dari persediaan awal hinggalah ke bahagian penutup dalam mengendalikan sesuatu majlis. Sebagai contoh, ia menjelaskan dari persediaan awal dimana kita perlu mengenal majlis tersebut sama ada ia majlis perasmian atau sebagainya. Selain itu, kita juga perlu kenal khalayak yang akan menjadi penonton, samada dalam majlis tersebut mempunyai tetamu kehormat atau hanya majlis santai. Dan banyak lagi perkara-perkara yang perlu diambil dan digunakan dalam menjalankan tugas sebagai pengacara majlis

Ulasan oleh
SITI JUWITA BINTI ABDUL RAHIM
PAD LIPIS

Ulasan buku ini adalah Program Galakan Membaca Kakitangan Perbadanan Perpustakaan Awam Pahang. Buku yang diulas bukan semua dari koleksi perpustakaan, ada juga koleksi peribadi.

Saturday, March 10, 2018

Buku KETIKA AZAZIL BERPUTUS ASA HADI FAYYADH IQES TIJARAH 2017

Februari 2018
Buku KETIKA AZAZIL BERPUTUS ASA HADI FAYYADH IQES TIJARAH 2017
NO. PEROLEHAN :DBER 17-001049
CALL NO. : 899.2333 HAD
ISBN : 978-967-14276-1-3
BAHASA :BAHASA MELAYU
KATEGORI : SASTERA
ULASAN:

Buku ini mengisahkan kembara seorang saintis astronomi yang atheis, tidak percaya kewujudan tuhan. Akhirnya mengalami kegagalan 11 bintang dalam kedudukan sejajar lalu membuat kajian demi kajian sehingga mengubah paradigma pegangannya. Prof. Dr. Fayyadh akhirnya menemui sesuatu yang sangat luar biasa.
Beliau hidup dizaman kebangkitan dajjal, kembaranya bermula setelah dia melihat bagaimana dunia meniti usia kehancuran dengan peperangan, virus ZK, kebuluran dan kematian sehingga membawa dirinya kembara ke ufuk Timur.
Kapal terbang yang dinaikinya terhempas dilembah yang tandus akibat hentaman meteor. Dia dan kumpulannya dikejar makhluk pembaham manusia, bertemu dengan makhluk berbulu yang pandai berbicara, lelaki yang hampir membunuh diri, wanita penjaga misteri dan wasiat penunggu gua. Dia akhirnya bertemu dajjal yang ingin  membunuhnya tetapi diselamatkan oleh tentera Al-Mahdi.

JUDUL : KETIKA AZAZIL BERPUTUS ASA
PENGARANG : HADI FAYYADH
PENERBIT : IQES TIJARAH TRADING
TAHUN TERBIT :2017
HARGA :RM20.90
MUKA SURAT :300
RATING :4/5

Ulasan buku ini adalah Program Galakan Membaca Kakitangan Perbadanan Perpustakaan Awam Pahang. Buku yang diulas bukan semua dari koleksi perpustakaan, ada juga koleksi peribadi.

Tuesday, March 6, 2018

Buku Kisah-Kisah Mukjizat Para Nabi Syam Mujtabar Darul Mughni

Buku Kisah-Kisah Mukjizat Para Nabi Syam Mujtabar Darul Mughni

No Perolehan: DCAM 00410
ISBN: 978-967-0618-54-8
Kategori: 297.18
Ringkasan/ Ulasan: Kisah-Kisah Mukjizat Para Nabi

Tahukah adik-adik bahawa setiap rasul itu dikurniakan mukjizat oleh Allah SWT dan apakah mukjizat itu?
Mukjizat merupakan perkara luar biasa yang dimilki oleh seseorang rasul dalam membuktikan kebenaran serta menguatkan ajaran yang dibawa oleh mereka.

Pasti adik-adik ingin mengetahui dengan lebih lanjut, bukan? Ikutilah dan hayatilah kisah serta mukjizat mereka dalam menyebarkan agama Allah SWT. Buku Kisah-Kisah Mukjizat Para Nabi

Pengarang: Syam Mujtabar
Penerbit: Darul Mughni Trading
Tahun Terbit: 2017
Harga: RM 24.90
Muka surat: 143
Rating: 5

Disediakan oleh Disemak Oleh
Muhammad Shahril Bin Samsuddin Rosniza bt Elias

Monday, March 5, 2018

Buku Koleksi Doa Pertamaku Syam Mujtabar Darul Mughni 2017

Januari 2018

Buku Koleksi Doa Pertamaku Syam Mujtabar Darul Mughni 2017

No Perolehan: DCAM 00413
ISBN: 978-967-0880-05-1
Kategori: 297.3824
Ringkasan/ Ulasan: Koleksi Doa Pertamaku

Adik-adik ingin mengetahui doa-doa dalam menjalani aktiviti harian kita? Dapatkan buku ini dan hayati setiap doa dan cerita-cerita menakjubkan yang pernah disampaikan di dalam Al-Quran. Terdapat fakta-fakta menarik untuk menambahkan lagi ilmu pengetahuan adik-adik berkenaan Islam dan sejarah ketamadunan Islam. Lengkapkan koleksi adik-adik dengan buku ini dan jadikan doa-doa ini sebagai pelengkap kehidupan harian adik-adik

Judul: Koleksi Doa Pertamaku

Pengarang: Syam Mujtabar
Penerbit: Darul Mughni Trading
Tahun Terbit: 2017
Harga: RM 18.90
Muka surat: 120
Rating: 5

Disediakan oleh Disemak Oleh
Muhammad Shahril Bin Samsuddin Rosniza bt Elias

Saturday, March 3, 2018

BUKU Pahang Koi Datang PELUKIS Khazimi Pahmin PENERBIT Lejen Komik 2017

BUKU Pahang Koi Datang PELUKIS Khazimi Pahmin PENERBIT Lejen Komik 2017

No Perolehan: DTEM 001446/17
ISBN: 978-967-0591-83-4
Kategori: 915.95123 KHA

Ulasan
Pahang Koi Datang ini sebuah buku travelog ke negeri Pahang. Maklumat yang dipersembahkan dalam bentuk ilustrasi komik dan pembaca tidak akan jemu untuk mengetahui tempat-tempat menarik yang ada di negeri Pahang ini.
Penulis bercerita pejalanannya menerokai negeri Pahang dari Genting Highlands hingga Pulau Tioman yang mengambil masa 11 hari 10 malam.

Judul: Pahang Koi Datang
Pengarang: Khazimi Pahmin
Penerbit: Lejen Komik
Tahun Terbit: 2017
Harga: RM 20.00
Muka surat: 109
Rating: 4
Ulasan Oleh : Lizune A/L Met, PAD Temerloh

Friday, March 2, 2018

BUKU Ku temui Cinta Sejati Semoga Hijrahku Abadi PENULIS Datuk Malek Noor n Raihanah Abdullah PENERBIT Berita Publishing

BUKU Ku temui Cinta Sejati Semoga Hijrahku Abadi PENULIS Datuk Malek Noor n Raihanah Abdullah PENERBIT Berita Publishing

No Perolehan:ESAN 003624
ISBN:978-967-969-618-9
Kategori: 927.94595

Ulasan
Buku biografi Kutemui Cinta Sejati Semuga Hijrahku Abadi mengisahkan kehidupan Datuk Malek Noor yang penuh dengan warna seawal usia kanak-kanak sehingga beliau merantau ke negara orang.

Menjadi terkenal melalui sukanbina badan dan dunia lakonan namun disebalik kemasyhuran itu jiwanya kosong.

DidalambukuiniDatukMalek Noor telahmenceritakanbagaimanabeliaumendapathidayahdaripada Allah S.W.T. setelah bertahun-tahun beliau hidup bergelumang dengan dosa-dosa, dengan kekayaan dan kemasyhuran yang dimiliki beliau lupaakan halal dan haram. Segala perjalanan hidup beliau diceritakan tanpa ada yang disembunyikan.

Setelah beliau mendapat hidayah daripada Allah dan beliau berusaha untuk memperbaiki dirike arah yang lebih baik.

Kepada masyarakat diluar sana terutama golongan remaja buku ini dapat dijadikan iktibar dalam menempuh kehidupan yang mencabar ini. Tiada istilah terlambat jika ini berubah walau pada usia berapa sekali pun.

Pengarang:Datuk Malek Noor &Raihanah Abdullah
Penerbit: Berita Publishing Sdn. Bhd.
Harga: RM 12.00
Mukasurat: 96
Rating: -
Ulasan oleh: Juwahi Md. Amin, PD Sanggang.

Thursday, March 1, 2018

BUKU Catatan Pendakian Dari Nuang Mencari Nayapul PENULIS Dr Razinah Sharif PENERBIT Kopi Cetak 2017

BUKU Catatan Pendakian Dari Nuang Mencari Nayapul PENULIS Dr Razinah Sharif PENERBIT Kopi Cetak 2017

No Perolehan: 17-001080
ISBN: 978-967-2112-00-6
Kategori: 910.4

Ulasan:
            Buku yang bertajuk Catatan Pendakian Dari Nuang Mencari Nayapul ini merupakan satu catatan pendakian yang ditulis oleh penulis buku tersebut Dr. Razinah Sharif. Walaupun penulis mempunyai segalanya tetapi apabila berada di dalam hutan akan memberikan ketenangan dan kebahagian kepada dirinya.
Penulis banyak berkongsi kisah dan pengalaman pendakian samada mendaki gunung yang terdapat di Malaysia mahu pun di luar negara yang boleh menjadi panduan dan boleh memberi inspirasi  kepada pendaki untuk mengembara dan membuat aktiviti lasak.

Judul: Catatan Pendakian Dari Nuang Mencari Nayapul
Pengarang:  Dr. Razinah Sharif
Penerbit:  Kopi Cetak Sdn Bhd
Tahun Terbit: 2017
Harga: RM20.00
Muka surat: 129
Rating: 3
Ulasan oleh: Norzini Majid, PD Kerdau


Pendaftaran Ahli dan Pinjaman Buku

MAKLUMAN
Perpustakaan Awam Pahang Jalan Kemunting Kuantan
Akan Dibuka Untuk
Pendaftaran Ahli dan Pinjaman Buku
bermula pada
5hb Mac 2018 (Isnin)

PENDAFTARAN AHLI
Bayaran Warganegara: RM 10.00
Bayaran Bukan Warganegara: RM 20.00
Untuk tempoh 1 tahun.
Perlu bawa: Kad Pengenalan atau MyKid, atau pasport
Urusan dikaunter utama.
PINJAMAN BUKU
Boleh meminjam 5 buah buku
bagi tempoh 2 minggu dan
boleh mohon lanjut tempoh 1 kali sahaja.

WAKTU OPERASI SEKARANG
Isnin-Jumaat 9 pagi hingga 5 petang
Waktu Rehat Jumaat 12 tengahari hinggan 2.30 petang

BERMULA 3 APRIL 2018
Selasa - Sabtu
9.00 pagi - 5.00 petang

Jumaat Tutup
12.00 tengahari - 2.30 petang

Ahad, Isnin dan Cuti Umum
TUTUP