Kami TIDAK bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan atau kerugian yang dialami kerana menggunakan kandungan di dalam blog ini. Pendapat atau bahan yang dikemukakan di dalam blog ini adalah pandangan peribadi semata-mata dan untuk kegunaan peribadi sahaja.

Wednesday, July 11, 2018

BUKU: TRAVELOG MR.TRAVELLER Untold Stories 50 Kisah Realiti Motivasi Inspirasi Kembara Diri Penulis MEOR FARID ASYRADI Penerbit MYTRAVELOG 2015

BUKU: TRAVELOG MR.TRAVELLER Penulis MEOR FARID ASYRADI Penerbit MYTRAVELOG 2015

NO. PEROLEHAN :17-EBAN001004
CALL NO. :910.4 MEO
ISBN :978-967-13337-0-9
BAHASA :BAHASA MELAYU
KATEGORI :PENULISAN PENGEMBARAAN


ULASAN:
Travelog Mr. Traveller -  Untold Stories: 50 Kisah Realiti, Motivasi, Inspirasi dan Kembara Diri adalah sebuah catatan pengembaraan nekad seorang mahasiswa menaiki kereta api seorang diri mengelilingi benua eropah.dengan menempuh hampir 10,000 kilometer perjalanan melalui 15 buah negara dengan hanya menggunakan sekeping tiket sahaja. Menaiki 50 buah keretapi dalam masa 15 hari.segala bentuk persediaan sebelum pengembaraan sudah diuruskan dengan baik dan rapi.pelbagai kisah suka dan duka dialaminya ketika dalam perjalanan disulami dengan kisah-kisah ‘throwback ketika mengembara di negara-negara lain.

Pengembaraan beliau bermula pada pagi 19 februari 2014 jam 3.00 pagi dari sweden dengan menaiki kereta api di stockholm central.sepanjang perjalanan pelbagai karenah dah kejadian yang berlaku.keretapi menaiki feri fs deutschland yang merupakan feri mewah untuk digunakan menyeberangi kota roedby faerge ,denmark dan memasuki puttgarden jerman.sesuatu yang sangat luar biasa hebatnya. perjalanan pada hari itu berakhir pada 11 malam.dan penulis telah bermalam di rumah abe mat.

Sepanjang penembaraan beliau,pelbagai cabaran ditempuhi antaranaya cabaran mencari makanan halal,perancangan yang di aturdengan sempurna terpaksa di ubah ke peranangan lain di sebabkan kelewatan kereta api yang di naiki.begitu juga dengan masalah pertututan semasa di turki,dimana penduduk di turki kurang memahami bahasa inggeris. tapi bagi traveller,itu adalah satu kenangan yang tidak dapat dilupakan.sepanjang pengembaraannya ada perasaan cemas,gembira,kelakar,syukur dan sebagainya.

Paling menarik,traveller turut ada target untuk khatam al-quran sepanjang pengembaraannya.traveller sangat bagus orangnya kerana mencabar diri sendiri khatam al-quran dalam tempoh tertentu.buku ini dapat memberi inspirasi kepada traveller lain kerana buku ini menceritakan perjalanan yang mengujakan,lengkap dengan maklumat yang berkaitan.                                                                                                                 

JUDUL : TRAVELOG MR.TRAVELLER
PENGARANG : MEOR FARID ASYRADI
PENERBIT :MYTRAVELOG
TAHUN TERBIT :2015
HARGA :RM25.00
MUKA SURAT :308
RATING :5/5

No comments: