Kami TIDAK bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan atau kerugian yang dialami kerana menggunakan kandungan di dalam blog ini. Pendapat atau bahan yang dikemukakan di dalam blog ini adalah pandangan peribadi semata-mata dan untuk kegunaan peribadi sahaja.

Sunday, May 3, 2015

Karnival Literasi Falak dan Promosi Sahabat Perpustakaan Awam (SPA) PPAP

Setiap urusan kehidupan umat, sama ada ibadat khusus atau tidak, tetap melibatkan ilmu falak.

1. Sistem waktu
Al-Quran menyatakan watu solat itu ‘ditetapkan waktunya’. Namun sebilangan besar daripada umat Islam, tidak tahu bagaimana waktu itu diukur dan ditentukan. Apalagi tentang bagaimana waktu solat itu diukur dan ditentukan?

2. Sistem tarikh dan takwim
Urusan puasa, zakat dan haji, malah urusan peribadi dan kekeluargaan seperti nikah, cerai dan rujuk, serta haid dan nifas, pasti melibatkan aspek tarikh dan takwim, yang sewajarnya diberi perhatian penting. Sebarang kekeliruan perlu diatasi supaya tiada keraguan kerana ia berhubung rapat dengan aspek kesempurnaan ibadat itu sendiri.

3. Fenomena alam
Apabila alam itu berfungsi dan beroperasi menurut sunnatullah, menurut sistem yang telah diatur oleh Yang Maha Kuasa, dengan ‘kebenaran’ menghitung bilangan tahun dan ‘hisab’, maka ‘penghitung’ akan menemui fenomena-fenomena tertentu dalam hitungan kedudukan cakerawala bagi penyusunan takwim. Penentuan kedudukan jasad samawi yang lain, seperti fenomena gerhana (eclipse), ijtimak (conjunction), istiqbal (opposition) dan lain-lain fenomena berlaku menurut turutan waktu yang tertentu. Ada yang berulangan secara ‘banyak-banyak’, ‘jarang-jarang’, ‘sedikit-sedikit’ dan ‘kadang-kadang’.

Namun tiada satu pun dalam falak fenomena ini dianggap luarbiasa atau ‘ajaib’, kerana luarbiasa dan ajaib hanya wujud pada fenomena yang berlaku secara ‘mukjizat’, ‘karamah’, dan sebagainya, bukan secara hitungan falak.

Fenomena yang berlaku secara hitungan falak dianggap ‘kehebatan’ sistem alam semesta ciptaan Maha Agung, yang begitu terperinci, hingga memerlukan hitungan matematik dengan angka perpuluhan yang besar.

Bagi menyebar luas ilmu ini Perpustakaan Awam Daerah Pekan bersama Pejabat Mufti pahang telah mengadakan program Literasi Falak.

Tarikh: 26 Februari 2015 bersamaan 7 Jamadilawal 1436H.
Masa: 9.00 pagi hingga 11.00 malam
Tempat: Dewan Utama MUIP
Pengisian:
Ceramah Falak
Pameran Falak
Simulasi Falak
Cerapan Langit.

 1. Encik Shahrin Bin Ahmad dari falak-online menyampaokan hadiah kepada En Amin Arif dari Perbadanan Perpustakaan Awam Pahang.
 2. Turut diadakan adalah aktiviti simulasi falak diluar dewan.
 3. Peserta ditunjukkan oleh encik Shahrin tentang pelbagai bentuk bintang.
 4. Mnedengar ceramah literasi falak sungguh menarik minat peserta.
 5. Karnival Literasi Falak dan Promosi Sahabat Perpustakaan Awam (SPA) PPAP
 6. Karnival Literasi Falak dan Promosi Sahabat Perpustakaan Awam (SPA) PPAP dirasmikan oleh Dato Mufti Pahang
7. Peserta ditunjukkan oleh encik Shahrin tentang pelbagai bentuk bulan.

Link

Rujukan:
https://hikmatun.wordpress.com/2007/01/07/definisi-ilmu-falak/

No comments: