Kami TIDAK bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan atau kerugian yang dialami kerana menggunakan kandungan di dalam blog ini. Pendapat atau bahan yang dikemukakan di dalam blog ini adalah pandangan peribadi semata-mata dan untuk kegunaan peribadi sahaja.

Tuesday, September 3, 2013

BUKU 7: MELESTARIKAN TRADISI BUDAYA MASYARAKAT TIONGHOA DI MALAYSIA oleh Selina S.F.Lee

No Perolehan: 09/00166PJ
Call No. : D 305.895109595 SEL
ISBN: 978-978-967-5378-00-3
Bahasa: Melayu

Ulasan:-
Buku “Melestarikan Tradisi Budaya Masyarakat Tionghoa di Malaysia” merupakan satu himpunan tulisan yang begitu impresif.

Buku ini himpunan koleksi tulisan Selina S.F.Lee yang dihasilkan dalam satu jangkamasa yang panjang, bertahun-tahun untuk melengkapkannya sebagai satu wacana budaya yang menarik dan relevan dibaca oleh segenap lapisan.

Buku ini mengisikan huraian dan hujah-hujah yang beralaskan mengapakah sesuatu amalan buadaya ini dipraktikkan.

Setiap huraian diberi contoh dan bukti yang meyakinkan.
Sesetengahnya merasakan budaya Tionghoa begitu rapat dengan kelompok masyarakat kita di Malaysia, sebagai contohnya Perayaan Tahun Baru Cina yang merupakan satu amalan turun-temurun dalam masyarakat di China.

Namun ada antara kita yang tidak mengetahui akan bagaimana ia bermula, mengapa diamalkan sedemikan atau pantang larang yang dipegang oleh masyarakat Tionghoa di Malaysia.

Pengarang mengupas hal ini dan tentunya dalam konteks untuk membina persefahaman yang lebih kukuh di negara kita, tulisan ini menyumbangkan maklumat yang sangat penting.

Tajuk: Melestarikan Tradisi Masyarakat Tionghoa Di Malaysia
Penulis: Selina S.F.Lee
Penerbit: Cita Kurnia Enterprise
Harga: RM -
Mukasurat: 123 ms

No comments: