Kami TIDAK bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan atau kerugian yang dialami kerana menggunakan kandungan di dalam blog ini. Pendapat atau bahan yang dikemukakan di dalam blog ini adalah pandangan peribadi semata-mata dan untuk kegunaan peribadi sahaja.

Monday, September 2, 2013

Buku: Anakku mahu makan oleh Zuraini Mat Issa (PTS Millennia Sdn. Bhd.)

Buku: Anakku mahu makan oleh Zuraini Mat Issa (PTS Millennia Sdn. Bhd.)

Anak adalah permata berharga yang dikurniakan oleh Allah kepada ibu bapa. Ibu bapa berperanan mendidik dan membesarkan anak-anak menjadi manusia yang berguna.

Anak-anak ini berpotensi membesar mengikut acuan yang telah diajar oleh ibu bapa. Salah satu faktor dalam mendidik anak-anak adalah dari faktor pemakanan.

Makanan diperlukan oleh anak-anak untuk tumbesaran mereka. Makanan yang dimakan sepatutnya memberi nutrien , zat dan tenaga yang membantu perubahan bentuk dan struktur badan.

Pengambilan makanan yang berprotein menjadikan anak-anak lebih aktif danberkeyakinan.

Buku ini menerangkan panduan ibu bapa tentang aspek pemakanan anak-anak dari peringkat kanak-kanak hingga dewasa. ia juga memberi tip-tip dan kesan pemakanan yang sihat dan tidak sihat.
Oleh yang demikian anak-anak perlu dilatih sejak kecil supaya mempunyai tabiat pemakanan yang sihat. Ibu bapa perlu memastikan anak-anak memakan makanan yang seimbang dan dalam kuantiti yang secukupnya.

Makanan yang dimakan perlu dipelbagaikan bagi mendapat nutrien yang diperlukan untuk pertumbuhan, perkembangan kognitif, pengawalan emosi dan tingkah laku mencukupi.



No comments: