Kami TIDAK bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan atau kerugian yang dialami kerana menggunakan kandungan di dalam blog ini. Pendapat atau bahan yang dikemukakan di dalam blog ini adalah pandangan peribadi semata-mata dan untuk kegunaan peribadi sahaja.

Monday, August 1, 2016

Buku: Mustafa Ataturk Penegak Agenda Yahudi PENGARANG Abdul Latip Talib

Buku: Mustafa Ataturk Penegak Agenda Yahudi PENGARANG Abdul Latip Talib

JUDUL BUKU:    Mustafa Ataturk Penegak Agenda Yahudi
SIRI BUKU:    Novel
ISBN:    978-967-408-223-9
PENERBIT:    PTS LITERA UTAMA SDN BHD
TARIKH / TAHUN:                  2014
EDISI BAHASA:     B. MALAYSIA
HARGA:      RM 18.00

ULASAN: Mengisahkan seorang pengasas sekularisme  di Turki bernama Mustafa Kamal Ataturk. Beliau dilahirkan pada tahun 1880 dikota Salonika. Beliau berasal dari golongan Yahudi  Dunamah.

Sejak dari remaja lagi Mustafa Kamal menunjukkan cirri-ciri kepimpinan ketika menyertai pasukan tentera muda Turki. Pada tahun 1923, beliau telah melancarkan revolusi dan menyebabkan Kerajaan Khalifah  Turki Uthmaniyah berakhir dan seterusnya Turki diisytiharkan sebagai republic dengan Mustafa Kamal dilantik sebaga presiden yang pertama. Beliau digelar  “Ataturk” bermaksud Bapa bangsa Turki.
        
Pada zaman pemerintahan Mustafa Kamal Ataturk  telah mengemparkan umat islam seluruh dunia dengan menukar sistem Khalifah kepada sistem Sekular. Antara dasar-dasar yang diperkenalkan oleh Mustafa ialah dengan mengantikan pakaian tradisi Turki kepada pakaian barat, wanita-wanita tidak dibenarkan bertudung, semua masjid ditutup, azan dan bacaan ayat suci al quran ditukar dari bahasa  arab ke bahasa turki. Beliau juga mengubah tulisan –tulisan huruf jawi kepada  huruf latin.
        
Mustafa Kamal Ataturk meninggal dunia pada tahun 1933 dan sehingga kini Turki masih mengamalkan lagi undang-undang secular dalam kehidupan seharian dan ia adalah sebahagian daripada undang-undang Negara ini.

DISEDIAKAN OLEH
AZHARANI A. AZIZ

No comments: