Kami TIDAK bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan atau kerugian yang dialami kerana menggunakan kandungan di dalam blog ini. Pendapat atau bahan yang dikemukakan di dalam blog ini adalah pandangan peribadi semata-mata dan untuk kegunaan peribadi sahaja.

Saturday, August 18, 2012

Singapura 5 - sekitar Merlion

 01. Merlion (Melayu: Singa-Laut) adalah sejenis haiwan dongeng dengan kepala singa dan badan ikan, yang digunakan sebagai maskot dan personaliti kebangsaan Singapura. Namanya menggabungkan "mer" bermaksud laut dan "singa". Badan ikan mewakili asal Singapura sebagai sebuah perkampungan nelayan ketika ia bergelar Temasek, yang bermaksud "bandar laut" dalam bahasa Jawa. Kepala singa mewakili nama asal Singapura - Singapura - bermaksud "singa kota" atau "kota Singa".
 02. Simbol ini direka oleh Fraser Brunner, anggota Jawatankuasa cenderamata dan Kurator di Van Kleef Aquarium, untuk logo Lembaga Pelancongan Singapura (STB) digunakan dari 26 mac 1964 hingga 1997 dan telah menjadi simbol tanda niaga sejak 20 Julai 1966. Walaupun STB telah menukar logo mereka pada tahun 1997, Akta STB terus melindungi simbol Merlion. Kelulusan mesti diterima daripada STB sebelum ia boleh digunakan. Merlion kelihatan atas cenderamata STB yang diluluskan sahaja.
 03. Merlion sejenis haiwan dongeng dengan badan ikan dan kepala singa, berlaku dalam beberapa tradisi yang berbeza seni. Singa di dengan ekor ikan boleh didapati pada mural di India Ajanta dan Mathura, dan di atas duit-duit syiling Etruscan era Hellenistik. Merlions, atau 'lambang-singa laut', adalah elemen yang ditubuhkan Barat heraldik, dan telah digunakan pada kot itu senjata bandar Portsmouth dan Great Yarmouth di United Kingdom; Kota Manila dan East India Company .
 04. Pada 15 September 1972, ketika itu Perdana Menteri Lee Kuan Yew merasmikan majlis pemasangan patung Merlion. Merlion patung asal yang digunakan untuk berdiri di muara Sungai Singapura, di hujung semasa The Fullerton Waterboat House Tamandengan Anderson Jambatan sebagai latar belakang. Merlion adalah seorang lelaki.
 05. Ia telah dikonsepkan oleh naib canselor Universiti Singapura (kini dikenali sebagai National University of Singapore) kemudian, Kwan Sai Kheong. Dibuat dari November 1971 hingga Ogos 1972 oleh pemahat Singapura lewat, Encik Lim Nang Seng, berukuran tinggi 8,6 meter dan berat 70 tan. Badannya diperbuat daripada simen, kulit dari Pelat porcelain dan mata dari Cangkir teh merah yang kecil. Kos projek kira-kira S $ 165,000
 06. Penyiapan Esplanade Bridge, pada tahun 1997, menyekat pandangan Merlion dari tepi laut Marina Bay. [1] Pada masa itu, lokasi Merlion asal adalah juga tidak lagi pintu masuk Sungai Singapura. Oleh itu, pada tahun 2002, patung dan anaknya telah dipindahkan 120 meter ke Merlion Park semasa front Marina Bay di mana ia berdiri di atas tanjung yang baru ditambak di hadapan The Fullerton Hotel.
 07. Satu lagi penyelesaian yang dianggap-untuk meningkatkan Merlion pada kekaki di lokasi asalnya dianggap tidak sesuai sebagai pandangan yang masih akan disekat oleh jambatan. Lain tapak penempatan semula mungkin dianggap termasuk Nicoll Highway Tambahan Bridge, Esplanade Park, Esplanade - Theatres on the Bay, sebuah tanjung di Marina Centre (berhampiran di mana Singapura Flyer terletak sekarang), sebuah laman tanjung di Bayfront (dihujung Marina Bay Sands) dan Taman Kim Seng. Walau bagaimanapun, semua sama ada yang tidak sesuai atau tidak dari segi teknikal dilaksanakan
 08. Pencapaian yang tidak pernah berlaku sebelum ini penempatan semula bermula pada April 23, 2002, dan selesai pada 25 April. Perjalanan dengan teliti kejuruteraan memerlukan satu tongkang, dua DEMAG AC1600S kren 500 tan mengangkat keupayaan, ditambah dengan pasukan 20 orang jurutera dan pekerja di tapak. Seluruh patung telah dinaikkan ke tongkang bagi dibawa laman pemasangan baru pada Taman Merlion semasa, berhampiran muara Sungai Singapura. Semasa pelayaran, patung akan dinaikkan dari tongkang itu, lebih Esplanade Bridge dan kemudian kembali di atas tongkang, kerana ia adalah terlalu tinggi untuk melalui di bawahnya.
 09. Terdapat lima patong Merlions di Singapura.
-Setinggi 8,6 meter patung asal di Merlion Park
-Pemula patung setinggi dua meter yang berdiri di belakang patung asal
-Replika gergasi itu setinggi 37 meter dengan Mulut Deck Viewing Galeri di tingkat 9, satu lagi galeri tontonan di kepala dan Kedai Merlion di Pulau Sentosa
-Patung setinggi tiga meter berlapis polymarble di Pelancongan Mahkamah (berhampiran Grange Jalan) siap pada tahun 1995
-Patung polymarble setinggi tiga meter diletakkan di atas Faber Point Mount Faber

Di samping itu patung Merlion yang diiktiraf ditemui di Restoran Merlion di Cupertino di California, Amerika Syarikat.
 10. Genap 30 tahun selepas ia dilancarkan secara rasmi, ketika itu Kanan Menteri Lee Kuan Yew kembali pada 15 September 2002 untuk upacara mengalu-alukan Merlion lokasi barunya. Dek tontonan kini membentang di atas Sungai Singapura, membenarkan pelawat untuk menimbulkan mendapat gambar yang dengan bahagian hadapan atau pandangan sisi Merlion, termasuk latar belakang bandar kawasan perniagaan baru di dalam gambar. Arca itu menghadapi Timur dan dianggap arahan paling bertuah. 

Setelah pemindahan, Merlion ini kembali menyumpitkan air dari mulut. Sumpitan air ini telah berhenti ketika  lokasi lama iaitu  tahun 1998 kerana pam air rosak. Merlion itu kini mempunyai dua unit yang baru sistem pam air dengan unit-unit yang bekerja sebagai alternatif, jadi pam kecemasan sentiasa bersedia. Penempatan semula dan tapak baru (empat kali lebih besar daripada yang asal) melibatkan kos S $ 7500000.
 11. Penyelanggaraan. Dari 5 Jun hingga 10 Julai 2006, Merlion di Merlion Park menjalani penyelenggaraan. Yang terakhir adalah betul-betul selepas penempatan semula. Kesan kotoran dikeluarkan menggunakan aliran air tekanan tinggi, dan haus dan lusuh pelbagai patung telah diperbaiki.
 12. Dalam penyelangaraan tempoh itu, pengunjung telah disambut dengan hoarding yang digambarkan pada  kanvas yang meliputi jaringan keselamatan dan perancah. Ilustrasi yang telah direka oleh Miel, seorang artis yang memenangi anugerah kanan di The Straits Times. Ilustrasi pada kanvas yang dibuat supaya kelihatan seperti langsir mandi, dengan Merlion melekatkan kepala pada bayang-bayang ekor di sebalik tirai. Ilustrasi pada hoarding menunjukkan Merlion menyental dirinya dengan berus dan mandi menggunakan kepala Merlion mandi pancutan air. Merlion berkata "EXCUSE ME while i take a shower …".
 13. Merlion di Sentosa telah direka bentuk dan diukir oleh Artist Australia yang dikenali sebagai James Martin. Ia diperbuat daripada kaca Bertetulang Cement (GRC) lebih angker keluli yang dipasang ke pusat
14. Disebabkan oleh pengaruh rakyat Singapura di luar negara, pelabur Singapura dan rakan-rakan negara, patung Merlion boleh ditemui di Jepun, China dan Amerika Syarikat. Pada hari Sabtu, 28 Februari, 2009 Merlion di Merlion Park telah disambar kilat. Pemeriksaan kerosakan telah dilakukan dengan cepat dengan perancah kayu yang ditubuhkan pada hari Ahad, 1 Mac, 2009 untuk pekerja mengambil melihat dengan lebih dekat lubang. Insiden itu berlaku akibat kekurangan perlindungan kilat pada Merlion sendiri
Sember:http://en.wikipedia.org/wiki/Merlion

Merlion dan merupakan tempat yang paling terkenal di Singapura. Merlion Singapura, legenda binatang yang berasal dari darat dengan laut adalah maskot pemasaran pelancongan yang direka-reka?
Sumber: http://supermerlion.com/singapore-merlion/

No comments: