Kami TIDAK bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan atau kerugian yang dialami kerana menggunakan kandungan di dalam blog ini. Pendapat atau bahan yang dikemukakan di dalam blog ini adalah pandangan peribadi semata-mata dan untuk kegunaan peribadi sahaja.

Friday, January 10, 2014

Buku: Dari Sungai Pahang ke Sungai Nil – MENONGKAH ARUS - Meneraju Menara Gading Biografi Abdul Shukor Hj. Husin. oleh Mohammad Haji Alias

Buku: Dari Sungai Pahang ke Sungai Nil – MENONGKAH ARUS -  Meneraju Menara Gading Biografi Abdul Shukor Hj. Husin. oleh Mohammad Haji Alias

No Perolehan: 2013-03447   ISBN 978-967-5295-97-3     
Bahasa: Bahasa Malaysia
Kategori: dewasa

Ringkasan/ Ulasan:

Biografi ini adalah tentang seorang tokoh Ulama dan akademik. Profesor Emeritus Tan Sri Dato’ Dr. Haji Abdul Shukor bin Haji Husin adalah seorang tokoh yang terkenal di peringkat antarabangsa, serantau dan kebangsaan.

Dalam pembangunan pendidikan dan pengajian tinggi Islam negara nama beliau tidak asing lagi. Tan Sri telah memainkan peranan dan memberi  sumbangan yang amat signifikan dalam penubuhan dan pembangunan USIM daripada fasa conceptualization kepada fasa realisasi dan pemantapannya.

Dengan penubuhan USIM pengajian Islam dimartabatkan ke dalam arus pendidikan negara. Tokoh ini berasal dari Kampung Tebing Tinggi,Jerantut,Pahang.

Beliau telah Berjaya mencatat kejayaan yang cemerlang dalam pelbagai sudut: sebagai ketua keluarga, pemimpin ,pentadbir   ulama, ahli akademik serta pemikir. Beliau telah Berjaya menongkah pelbagai arus.

Untuk mencapai kejayaan ini pada peringkat awal Tan Sri perlu menongkah arus : keadaan ekonomi keluarga yang sederhana; system pendidikan yang tidak sistematik terutama dalam pendidikanIslam ; pemikiran dam persepsi masyarakat terhadap pendidikan agama.

Beliau merupakan lulusan Madrasah Aljunied, Singapura dan Universiti Al-Azhar, Mesir. Sebelum menerajui USIM beliau telah bertugas di Fakulti Pengajian Islam UKM sebagai professor dan Dekan.

Pencapaian Tan Sri terlalu banyak. Diantaranya ijazah PhD dalam bidang Usuluddin daripada Universiti Al-Azhar(pelajar Melayu yang pertama) ; penyampaian Syarahan Perdana( pengukuhan jawatan Profesor di UKM) ; sebagai Pengerusi Jawatankuasa Fatwa,Majlis kebangsaan bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia; anugerah jawatan Profesor Emeritus daripada USIM ( Majlis Kovokesyen ke-8 2010 ); Naib Canselor pertama bagi sebuah Universiti awam di Malaysia ; Ijazah Kehormat Doktor Falsafah( Pengajian Islam) dari UKM (Konvokesyen Universiti Kebangsaan Malaysia ke -38 ,7-10 ogos 2010) ; dan anugerah Tokoh Maal Hijrah 1433H/2011 peringkat kebangsaan.

Judul: Dari Sungai Pahang ke Sungai Nil – MENONGKAH ARUS -  Meneraju Menara Gading Biografi Abdul Shukor Hj. Husin.

Pengarang: Mohammad Haji Alias et al.
Penerbit: USIM Bandar baru Bangi,nilai Negeri Sembilan.
Tahun terbitan: 2012              Harga: RM 50.00
Mukasurat: 196ms    Rating: 

No comments: