Kami TIDAK bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan atau kerugian yang dialami kerana menggunakan kandungan di dalam blog ini. Pendapat atau bahan yang dikemukakan di dalam blog ini adalah pandangan peribadi semata-mata dan untuk kegunaan peribadi sahaja.

Saturday, March 2, 2013

Buku 5: Raja & Rakyat berpisah tiada : KDYMM Sultan Haji Ahmad Shah Al-Musta'in Billah Ibni Al-Marhum Sultan Abu Bakar Ri'ayatuddin Al-Muadzam Shah oleh Dato' Halim Ibrahim

sumber gambar: http://pancapersada.blogspot.com/2010/11/majlis-pelancaran-buku-raja-rakyat.html

Raja dan Rakyat Berpisah Tiada merupakan sebuah buku hasil cetusan idea dan titah daripada
kebawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Pahang,Sultan Haji Ahmad Shah Al-Musta'in Billah Ibni Al-Marhum Sultan Abu Bakar Ri'ayatuddin Al-Muadzam Shah Karya ini antara lain mengajak rakyat untuk mengenali sejarah susur galur Kesultanan Pahang yang merupakan kesinambungan kepada Kesultanan Melayu

Bagaimanapun arus kemodenan menyaksikan keutuhan institusi beraja yang menjadi paksi kekuatan masyarakat Melayu sejak zaman berzaman tersentak seketika  tatkala masyarakat di peringkat nasional sejak kebelakangan ini mula pempersoalkan kedaulatan dan kredibiliti raja-raja Melayu sekarang.

Justeru ,Buku ini  merungkai secara terperinci bagaimana raja-raja keseluruhannya termasuk peranan  Sultan Ahmad Shah yang berjaya menyatupadukan rakyat di negara ini. karya ini juga secara tidak langsung akan mendedahkan formula disebalik kemajuan yang dicapai oleh negeri Pahang Darul Makmur dan juga merungkai persepsi rakyat terhadap Raja Pemerintah dan persepsi daripada kacamata Raja Penerintah terhadap rakyatnya. sesungguhnya Raja dan Rakyat Berpisah Tiada merupakan satu rujukan penting kepada masyarakat ,tanpa mengira asal dan keturunan.

Ingatlah bahawa sejarah bangsa bernegara  berlandaskanadat rakyat bersultan dan negeri beraja.

Ulasan oleh:
Ketua Perpustakaan Cawangan Lanchang

No comments: