Kami TIDAK bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan atau kerugian yang dialami kerana menggunakan kandungan di dalam blog ini. Pendapat atau bahan yang dikemukakan di dalam blog ini adalah pandangan peribadi semata-mata dan untuk kegunaan peribadi sahaja.

Sunday, July 17, 2016

Pengankutan Awam: cadangan penambahbaikan dan kelemahan

CONTOH JAWAPAN KERJA KURSUS PT3 2016 GEOGRAFI » PENGANGKUTAN
Berikut ialah senarai panduan, contoh dan tips bagi tugasan kajian kes berhubung dengan pengangkutan awam untuk kerja kursus Geografi PT3 tahun 2016 berdasarkan kehendak tugasan yang diberikan Sebagai makluman, kajian kes tersebut haruslah merangkumi perkara seperti yang telah ditetapkan
Tempoh Kerja Kursus Tugasan Kerja Kursus Geografi PT3 2016 . Konsep dan takrifan sistem pengangkutan.Bina jadual dan graf /carta pai yang sesuai tentang pengangkutan awam di kawasan kajian. (Jadual dan graf /carta pai tersebut hendaklah relevan dengan tugasan. Kenal pasti dan huraikan masalah pengangkutan yang dihadapi di kawasan kajian. Cadangkan penambahbaikan yang boleh dilaksanakan terhadap pengangkutan awam di kawasan kajian.
sumber:mysumber.com

Penambahbaikan Pengangkutan Awam 
 Perlu mengambil kira pendekatan yang lebih menyeluruh. Pemanjangan jajaran LRT bagi laluan Kelana Jaya ke Subang Jaya, dan laluan Kota Damansara ke Cheras tidak menjamin masalah pengangkutan awam di Lembah Klang dapat diselesaikan.

Penanda aras kualiti pengangkutan awam bergantung kepada kecekapan, keselesaan dan keselarasan keseluruhan kenderaan pengangkutan awam yang sedia ada. Adalah menjadi keutamaan untuk pemanjangan jajaran LRT berkenaan didahului dengan penyelarasan transit awam yang ada.

Jumlah kos untuk membiayai projek pemanjangan jajaran LRT akan memakan kesemua peruntukan penambahbaikan transit awam bagi tempoh lima tahun akan datang.

sumber:utusan

Kelemahan Perkhidmatan Pengangkutan Awam dan Cadangan untuk Mengatasinya
Pengangkutan awam penting dalam kehidupan manusia. Perkhidmatan awam yang baik membolehkan pengguna bergerak dari satu tempat ke satu tempat lain dengan mudah dan selesa. Di negara ini, terdapat beberapa jenis pengangkutan  awam. Antara perkhidmatan pengangkutan awam yang popular ialah perkhidmatan bas dan teksi.  Sehingga kini perkhidmatan pengangkutan awam di Malaysia dikatakan belum memuaskan hati pengguna.

Baru-baru ini, saya sebagai Setiausaha Persatuan Keselamatan Sosial Daerah Pekan diminta untuk menjalankan satu kajian tentang kelemahan tersebut dan seterusnya mengemukakan cadangan untuk mengatasinya. Yang berikut ialah laporan hasil kajian tersebut.
sumber: stpm-study.blogspot.my

Perubahan & Penambahbaikan Pengangkutan Bandar Mulai Tahun Depan
Ketua Makmal NKRA untuk pengangkutan awam bandar, Mohamad Nur Kamal dari Kementerian Pengangkutan berkata Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat, apabila berkuatkuasa tahun depan, akan melihat kepada perancangan jangka panjang sistem pengangkutan bandar.

Dalam pembentangannya bertajuk "Mengatasi Masalah Pengangkutan Bandar" pada Hari Terbuka Program Transformasi Kerajaan (GTP) di sini, Mohamad Nur berkata tujuh cadangan utama itu termasuk melaksanakan Transit Bas Ekspres (BES), tambahan gerabak untuk KTM dan sistem transit aliran ringan (LRT), Terminal Pengangkutan Bersepadu, Transit Bas Rapid (BRT), inisiatif penguatkuasaan, stesen bersepadu dan sistem tiket bersepadu di sekitar Lembah Klang.

Pada majlis sama, anggota makmal, Suhaili Idrus dari Iskandar Malaysia memberi penjelasan mengenai penambahbaikan perkhidmatan bas dan rel yang akan dibuat.

Beliau berkata untuk BES, Rangkaian Pengangkutan Integrasi Deras Sdn Bhd (RapidKL) dijangka melancarkan perkhidmatan bas yang akan membawa penumpang ke pusat bandar melalui expressway yang kurang digunakan seperti Kesas, New Pantai Expressway (NPE), Lebuhraya Grand Saga dan Penchala Link.
sumber: bernama

Pelan Struktur Kuala Lumpur 2020 - pengangkutan
Rangkaian sistem pengangkutan yang komprehensif dan efisien dengan penghubungan antara dan dalam bandar amat diperlukan bagi mengukuhkan kedudukan Kuala Lumpur sebagai sebuah pusat perdagangan dan kewangan antarabangsa.

Bagi warga kota Kuala Lumpur, Bandar Raya perlu berupaya menyediakan satu struktur bandar yang efisien dan saksama, sebaik mungkin, bagi membolehkan semua anggota masyarakatnya mudah sampai ke semua kawasan dan kemudahan agar setiap orang boleh menikmati faedah kehidupan bandar yang maksimum.

Struktur asas rangkaian jalan dan rel yang komprehensif telah dibina sejak tahun 1984. Program bagi Kuala Lumpur kini ialah untuk memajukan, memperkemaskan dan melengkapkan sistem pengangkutan secara bersepadu bagi memenuhi keperluan Bandar Raya dan penduduknya sehingga tahun 2020. Dalam hubungan ini DBKL akan membantu pelaksanaan sistem pengangkutan bersepadu.
sumber:dbkl

Tugasan - kepentingan pengangkutan awam di Malaysia Idea
Pengangkutan awam mampu mengurangkan bilangan kenderaan yang berada di atas jalan raya. Pengangkutan awam mampu memendekkan tempoh perjalanan seseorang ke tempat kerja kerana mengambil masa yang singkat untuk sampai ke destinasi. Pengangkutan awam mampu mengelakkan kesesakan lalu lintas di bandar-bandar terutama pada waktu puncak. Pengangkutan awam berupaya mengelakkan pencemaran udara melalui pembebasan asap karbon monoksida ke udara. Pengangkutan awam berupaya mengurangkan kemalangan jalan raya kerana perjalanan yang selamat dan selesa. Pengangkutan awam berupaya menjimatkan kos pengguna kerana harga tiket yang murah dan tidak membebankan pengguna terutama yang berpendapatan rendah.
sumber: blogcikguazaman.blogspot.my

Pengangkutan Awam Perlu Penambahbaikan
Profesor Pengangkutan, Pusat Pengajian Kejuruteraan Awam, Universiti Sains Malaysia (USM), Profesor Dr. Ahmad Farhan Mohd Sadullah berkata, perkhidmatan bas awam terutamanya perlu penambahbaikan bagi melancarkan lagi sistem pengangkutan awam negara.Namun begitu, beliau tidak menafikan pengangkutan awam di Kuala Lumpur dan Lembah Klang sudah setanding dengan bandar-bandar besar di Asia Tenggara.Beliau juga menyangkal dakwaan bahawa kesesakan lalu lintas disebabkan oleh tahap pengangkutan awam yang rendah di Malaysia.

"Kenyataan itu tidak tepat. Kesesakan lalu lintas berpunca daripada peningkatan jumlah perjalanan menggunakan kenderaan peribadi. Ini menyebabkan pertambahan kenderaan di jalan raya.

"Peranan pengangkutan awam adalah untuk mengatasi kesesakan ini dengan memindahkan sebilangan besar pengguna kepada sebuah sistem yang lebih efisien yang mampu membawa lebih penumpang bagi setiap kilometer.

"Contohnya, sebuah bas mampu membawa hampir 60 penumpang berbanding dengan pengangkutan rel yang boleh membawa berlipat kali ganda penumpang,"
sumber: utusan.com.my

Tambah Baik Perkhidmatan Awam dan Kepuasan Pengguna
Bagi menggalakkan lebih ramai orang awam mengguna pengangkutan awam, kerajaan juga terus fokus kepada penambahbaikan kemudahan kepada pengguna seperti membina lebih banyak kompleks 'Park n Ride' di stesen-stesen rel utama, serta meneruskan inisiatif bas Bandar GO-KL secara percuma.    

Di bawah GTP, kerajaan memperlihatkan tiga aliran kerja iaitu membangunkan rangkaian pengangkutan awam bas, rel, dan teksi; mengurus permintaan pengangkutan awam dan integrasi. Aliran kerja bagi perkhidmatan rel merupakan perkhidmatan pengangkutan awam yang paling penting. Oleh itu, kerajaan telah merangka tiga inisiatif utama untuk menambah baik operasi perkhidmatan sedia ada iaitu dengan penambahbaikan perkhidmatan KTM Komuter dan Aliran Transit Ringan (LRT), penambahan kapasiti KL Monorel dan projek peluasan jajaran aliran LRT Kelana Jaya dan Ampang.

Bagi meningkatkan kecekapan dan kapasiti perkhidmatan rel, kerajaan telah menggantikan set tren gerabak dalam meningkatkan kapasiti penumpang, meningkatkan keandalan perkhidmatan rel sehingga mencapai 97.5 peratus pada waktu puncak dan meningkatkan kesalinghubungan dari awal hingga akhir perjalanan melalui kompleks Park N Ride, stesen bersepadu dan laluan pejalan kaki. Di samping itu, dalam menambah baik perkhidmatan LRT, kerajaan akan memperluaskan stesen jajarannya di bawah Program Peluasan Aliran (LEP).

Progaram itu akan merangkumi projek perluasan aliran LRT ke stesen Kelana Jaya dengan meliputi 12 stesen baharu sebelum berakhir di Stesen Bersepadu Putra Heights. Aliran Ampang pula akan meliputi 12 stesen baharu daripada Stesen Bersepadu Putra Heights sebelum berakhir di Stesen Awan Besar.

Di bawah aliran kerja bas, kerajaan menyediakan 470 bas RapidKL baharu untuk menambah kekerapan bas di sekitar Lembah Klang dan menaik taraf 1,177 perhentian bas di lokasi utama serta membina 372 perhentian bas baharu di sekitar Lembah Klang.
sumber: sinarharian

Borang Soal Selidik PT3 Geografi 2016
Soalan PT3 Geografi 2016 kali ini adalah berkenaan dengan topik Sistem Pengangkutan Awam Tingkatan 2. Berbeza dengan kerja kursus PMR sebelum ini yang kurang menerapkan konsep kemahiran berfikir aras tinggi (kbat), PT3 mewajibkan pelajar membuat kajian kes dan menerapkan elemen kbat. Oleh itu, dalam borang soal selidik mestilah menerapkan elemen kbat yang dapat membantu pelajar untuk membina jadual dan graf yang bersesuaian. Berikut merupakan contoh borang soal selidik sebagai rujukan pelajar.
sumber: cekgunorazimah.com

rujukan:Geografi PT3 2016: Cadangan Penambahbaikan Sistem Pangangkutan Awam.


No comments: