Kami TIDAK bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan atau kerugian yang dialami kerana menggunakan kandungan di dalam blog ini. Pendapat atau bahan yang dikemukakan di dalam blog ini adalah pandangan peribadi semata-mata dan untuk kegunaan peribadi sahaja.

Monday, September 23, 2019

Buku: RAHMAT MENITI TIGA ERA

ULASAN BUKU BULAN OGOS  2019 PD KEMASUL
Buku: RAHMAT MENITI TIGA ERA

Penulis : Dato’ Haji Rahmat Ismail
Kategori : 923.5595 RAH
ISBN : 9789831312483
Halaman : 186 m.s
Harga : RM 29.75

Buku ini memaparkan kisah hidup En Rahmat dalam pelbagai  era yang dihadapi semasa hidupnya. Ramai  orang yang pernah berkhidmat dengan pasukan keselamatan  tidak  ramai yang pernah berkhidmat dalam tiga era pasukan keselamatan iaitu  Special Constable (SC), British Army dan Angkatan Tentera Malaysia seperti yang dilalui oleh Dato’ Rahmat Ismail.

Tidak hairanlah sepanjang perkhidmatan tersebut walaupun penuh dengan ranjau, onak dan duri namun beliau telah mengutip berbagai kenagan yang sukar digambarkan  dan tidak ternilai harganya. Semuanya beliau tuliskan dalam buku ini sepanjang beliau berkhidmat untuk tatapan anak bangsa yang ada sekarang.

Sejarah hitam negara yang dijajah oleh British, detik-detik zaman darurat dan suasana negara di ambang kemerdekaaan semuanya tercatiti dalam buku ini.

Semoga buku ini memberikan manafaat dan  keinsafan kepada generasi sekarang kerana betapa susah dan peritnya hidup dizaman itu dan untuk mencapai kemerdekaan. Kenangan yang sukar di lupakan sepanjang hayat oleh beliau  tersemat dalam memori  buat selamanya dan tersimpan dalam buku ini untuk tatapan anak bangsa era moden.

Disediakan oleh,
(ARMAH BINTI ABAS)
PERPUSTAKAAN DESA  F.KEMASUL.

No comments: