Kami TIDAK bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan atau kerugian yang dialami kerana menggunakan kandungan di dalam blog ini. Pendapat atau bahan yang dikemukakan di dalam blog ini adalah pandangan peribadi semata-mata dan untuk kegunaan peribadi sahaja.

Wednesday, September 25, 2019

BUKU: TAHUN-TAHUN PERANG ABRAHAM LINCOLN Jilid 2

PERPUSTAKAAN AWAM DAERAH BENTONG
ULASAN BUKU BIL 8/2019
BUKU:   TAHUN-TAHUN PERANG ABRAHAM LINCOLN
                                                               
JUDUL BUKU :   TAHUN-TAHUN PERANG ABRAHAM LINCOLN
ISBN : 9789671441848
PENGARANG : CARL SANDBURG
TARIKH / TAHUN :              2017
EDISI BAHASA :              BAHASA MALAYSIA
HARGA :              RM 56.00

ULASAN                             :           
Abraham Lincoln dilantik menjadi Presiden Amerika syarikat ke 16, pada tahun 1861. Antara dasar utama Lincoln setelah dilantik menjadi Presiden Amerika ialah menghapuskan dasar perhambaan yang menjadi budaya dikalangan rakyat Amerika Syarikat sejak sekian lama.

Namun pemilihan Lincoln sebagai Presiden Amerika Syarikat telah menimbulkan rasa tidak puas hati  sesetengah rakyat Amerika terutama dikawasan selatan kerana dasarnya yang menghapuskan perhambaan hingga menyebabkan berlakunya perang saudara dari tahun 1861 hingga 1863 antara utara dan selatan.

Pada tahun 1863. Pasukan selatan telah tewas dalam perang Gettysburg dan selepas peperangan itu Lincoln telah memberi hak dan kebebasan kepada  warga kulit hitam dalam pentadbiran Amerika Syarikat.
                                                                            Presiden Abraham Lincoln ditembak mati oleh John Wilkes Both ketika menonton di Panggung Ford Washington Pada Tahun 1865

DISEDIAKAN : AZHARANI A. AZIZI
PEMBANTU PUSTAKAWAN DAERAH BENTONG

No comments: