Kami TIDAK bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan atau kerugian yang dialami kerana menggunakan kandungan di dalam blog ini. Pendapat atau bahan yang dikemukakan di dalam blog ini adalah pandangan peribadi semata-mata dan untuk kegunaan peribadi sahaja.

Saturday, June 25, 2011

Rasmi U-Pustaka Pahang - suara warga 1


Zainal Abidin bin Mat Rabit, PKC
Ketua Pembantu Tadbir
Pejabat RISDA Negeri Pahang

Saya sangat teruja dengan pelancaran u-Pustaka Negeri Pahang. Lebih-lebih lagi apabila Negeri Pahang adalah negeri yang pertama melancarkan u-Pustaka. Melalui usaha sebegini Pahang diharap akan dapat melahirkan lebih ramai penulus dan sasterawan.

Saya sendiri sangat minat membaca dan membeli buku. Jika ada buku-buku yang popular saya akan berusaha mendapatkannya. Saya suka buku yang ditulis tentang pengalaman penulis dalam satu-satu peristiwa.

Minat membaca dan membeli buku ini turut diminati oleh isteri saya. Beliau lebih meminati majalah dan buku-buku masakan. Jika ada buku masakan yang terbaru dan popular isteri saya akan meminta saya membeli buku tersebut.

Hasil dari minat kami suami isteri dalam minat membaca dan minat membeli buku turut berkembang kepada anak-anak saya. Anak saya akan membeli pelbagi buku yang ada dipasaran. Bagi saya saya tiada suatu sistem khas untuk menjaga koleksi buku-buku saya. Tetapi anak saya akan membalut setiap buku yang dibeli. Mungkin amalan membalut buku-buku sekolah telah berkembang setelah tamat belajar. Semua buku yang dibelinya dibalut dan dijaga dengan baik.

Saya berharap minat saya, isteri saya dan anak saya akan turut diminati oleh cucu-cucu saya.

Dengan kemudahan yang disediakan oleh u-pustaka saya dapat melihat senarai buku-buku yang berada di perpustakaan yang jauh dari rumah saya. Ada beberapa buah buku lama yang saya sedang cari rupanya ada banyak di perpustakaan dinegeri lain.

Tarikh: 16 Mei 2011
Tempat: Dewan Dagangan Indera Mahkota, Kuantan.
Program: Perasmian u-Pustaka negeri Pahang



No comments: