Kami TIDAK bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan atau kerugian yang dialami kerana menggunakan kandungan di dalam blog ini. Pendapat atau bahan yang dikemukakan di dalam blog ini adalah pandangan peribadi semata-mata dan untuk kegunaan peribadi sahaja.

Monday, April 22, 2019

Buku Khasiat Tumbuhan Hijau Untuk Perubatan Tradisional I Oleh Pengarang Smsi Fauziah Ar

Judul : Khasiat Tumbuhan Hijau Untuk Perubatan Tradisional I
Pengarang : Smsi Fauziah Ar
Penerbit : Pekan Ilmu Publications Sdn.Bhd
TahunTerbit : 2008
Harga : RM 39.90
Muka surat : 224

Ringkasan/Ulasan :
Buku ini mengandungi pelbagai maklumat berkaitan dengan tumbuhan hijau yang terdapat disekeliling kita. Tumbuhan hijau ini sering digunakan sebagai ubat sejak zaman berzaman oleh nenek moyang kita.

Walaupun kajian saintifik masih belum dilakukan tetapi khasiatnya dalam mengubati beberapa jenis penyakit sama ada luaran atau dalaman berhasil tidak dinafikan terutamanya oleh masyarakat pendalaman.

Dalam buku ini juga kita dapat melihat perubatan tradisional dalam masyarakat Melayu, China dan India di Malaysia. Di sini juga kita dapat mengetahui beberapa penyakit yang boleh diubati dengan menggunakan perubatan tradisional ini.

Namun begitu masih banyak kajian yang perlu dilakukan bagi mengesahkan khasiat tumbuhan hijau yang dikatakan sangat bernilai.Tumbahan hijau ini juga mungkin dapat menyembuhkan sesuatu penyakit secara kebetulan namun diyakini oleh masyarakat kampung sebagai alternative yang mujarab sebelum menemui doktor.

Nama-nama tubuhan yang dipaparkan dalam buku ini mungkin berbeza di tempat atau kawasan yang berbeza. Namun begitu,maklumat berkaitan tumbuhan di dalam buku ini amat bermanfaat untuk dijadikan rujukan para pelajar, guru-guru dan ahli-ahli masyarakat sekeliling kita. Disertakan gambar-gambar tumbuhan yang jelas menyenangkan kita untuk mendapati tumbuhan tersebut.

No comments: