Kami TIDAK bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan atau kerugian yang dialami kerana menggunakan kandungan di dalam blog ini. Pendapat atau bahan yang dikemukakan di dalam blog ini adalah pandangan peribadi semata-mata dan untuk kegunaan peribadi sahaja.

Monday, July 15, 2019

Buku HEBATNYA SYAITAN MENYESATKAN MANUSIA

ULASAN BUKU BULAN JUN  2019
TAJUK BUKU        :   HEBATNYA SYAITAN MENYESATKAN MANUSIA
PENGARANG        :   AL-HANBALI
NO.PANGGILAN    :   297.22 / ABD
ISBN                          :   978-967-2119-22-7
PENERBIT              :   PUSTAKA IIMUWAN
TAHUN TERBIT            :   2018
EDISI BAHASA        :   BAHASA MELAYU
HARGA                    :   RM 15.00

ULASAN BUKU  :
Buku ini membicarakan mengenai betapa hebatnya syaitan menyesatkan manusia.  Syaitan adalah sejenis makluk yang berasal daripada jin.  Apabila Allah memerintahkan syaitan untuk sujud kepada Nabi Adam, syaitan enggan kerana sikap takbur yang dimilikinya dan merasakan dirinya lebih baik. Syaitan boleh bergerak dengan pantas dan boleh bergerak dalam badan manusia. 

Syaitan mampu mempengaruhi manusia untuk berbuat jahat seperti menggangu orang yang sedang solat.  Syaitan memiliki waktu kegemaran iaitu waktu senja dan memiliki tempat kegemaran seperti di pasar. 

Tipu daya syaitan terhadap manusia supaya meninggalkan ibadat kepada Allah seperti menyesatkan manusia, mengkafirkan manusia dan menjadikan manusia penghuni neraka.  Kekuasaan sebenar tidak terletak di tangan syaitan tetapi di tangan kita sendiri.  Syaitan hanya menghasut sementara kitalah yang membuat
Keputusan sama ada untuk mengikutinya atau tidak.

No comments: