Kami TIDAK bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan atau kerugian yang dialami kerana menggunakan kandungan di dalam blog ini. Pendapat atau bahan yang dikemukakan di dalam blog ini adalah pandangan peribadi semata-mata dan untuk kegunaan peribadi sahaja.

Tuesday, July 23, 2019

Buku RIMBA HARAPAN

PD JANDA BAIK SIRI 5/2019
NO. PEROLEHAN : 05-04735
CALL. NO : KNP/899.2333/KER
ISBN : 983-137-844-X
BAHASA : MALAYSIA
KATEGORI : FIKSYEN

ULASAN :

”Pusaka ini akan kekal di sini”
Demikian detik hati Pak Kia yang yang mengenangkan tanah ini akan kekal menjadi milik keturunannya.
               
Novel garapan sasterwan negara yang mengisahkan perjuangan dan jerih perih anak watan bentong demi meneruskan hidup di daerah bertuah ini iaitu kampung Janda baik.Jerit perih bersawah akan bungkar kerana kapal korek Tuan Pekok.Ikatan silaturahim dan kekeluargaan mewarnai hidup Pak Kia dan adiknya dalam meneruskan kehidupan.Pengkhianatan dan penyelewangan merajai sifat tamak individu seperti pendekar dalam melangsungkan kehidupannya.Kecelaruan dalam agama menjejaskan hubungan yang tua dan yang muda.

Penghijrahan adalah jalan terbaik untuk meneruskan kehidupan walau di ceruk mana pun.Perhitungan dengan haiwan liar menunjukkan siapa yang lemah dan yang kuat.Kesyirikan mewarnai jiwa yang kosong,manakala yang alim menyendiri.Sedikit sebanyak kisah hidup manusia dititip dalam novel Rimba harapan ini,secebis kejujuran untuk tatapan semua.


JUDUL : RIMBA HARAPAN
PENGARANG : KERIS MAS
PENERBIT : DEWAN BAHASA DAN PUSTAKA
TAHUN TERBIT :2003 ( dengan kerjasama Rhythm Distributor Sdn Bhd)
HARGA : RM 42.90
MUKA SURAT : 270 muka surat
RATING : 9/10

DI SEDIAKAN OLEH :
HARUL AZAM BIN MAT NOOR
PEMBANTU PUSTAKAWAN
PERPUSTAKAAN DESA JANDA BAIK

No comments: