Norafizah binti Abdul Razak dilahirkan di
Kuala Lipis Pahang merupakan Guru Cemerlang Perpustakaan & Media Kementerian
Pendidikan berkelulusan
Ijazah Sarjana Muda pendidikan Melayu (sedang
menyambung pengajian sarjana (Master Of Human Performance Strategy). Beliau
telah berpengalaman sebagai Guru Perpustakaan dan Media selama 26 tahun dan
sebagai guru selama 28 tahun. Beliau pernah mendapat Anugerah Perkhidmatan Cemerlang pada 1999 ,2006 dan 2015 dan Anugerah Perkhidmatan
Cemerlang ‘New Deal’: 2011 dan 2012.
Sebelum
bertugas di Sekolah Kurang Murid Kg Baharu Jerantut Pahang mulai 2018. Beliau
telah menabur bakti selama 20 tahun di Sekolah Berprestasi Tinggi SK Seri Biram
Pekan Pahang sehingga melonjakkan Pusat Sumber Sekolah ini sehingga ke
peringkat kebangsaan dan antarabangsa. Beliau pernah membantu sekolah ini
memenangi Anugerah PSS Cemerlang
Kebangsaan 2004,2006 dan 2009. Anugerah NILAM Kebangsaan 2003, 2005 dan 2011.
Pemantapan
kerjaya dalam bidang Pusat Sumber sekolah adalah sebagai Jurulatih Program
NILAM Negeri Pahang.Fasilitator Pembangunan Pusat Sumber Sekolah Negeri Pahang.
Jurulatih Program Tunas NILAM Negeri Pahang. Fasilitator Research Learning(RBL) Peringkat Kebangsaan.
Selain
itu beliau pernah membentang Kertas
Kerja Peringkat kebangsaan dan antarabangsa iaitu di Seminar Pendidikan Khas- UKM Peringkat
Antarabangsa (2016), Seminar Pendidikan
Antarabangsa Pekan (2015), Seminar Pedagogi Peribumi Kebangsaan (2015), Seminar
Pendidikan Khas Rantau Asia Tenggara (2015), Simposium Guru Penasihat Kelab
Doktor Muda Kebangsaan (2014),Panel forum peringkat kebangsaan ( Simposium
Kelab Doktor Muda Kebangsaan.
Panel
Forum Perkongsian Amalan Terbaik PSS Peringkat Kebangsaan 2018. Seminar
Teknologi Pendidikan Antarabangsa 2018.
Beliau
juga penyumbang bahan dalam Majalah
KUNTUM terbitan STAR Publications (M) Berhad. ( 2012 – 2017 ). Kolumnis Majalah
Pendidik mulai 2017 hingga sekarang.
Panel
Penilai Anugerah Pusat Sumber Sekolah Cemerlang Negeri Pahang. AJK Persatuan
Pusat Sumber Sekolah Negeri Pahang. Pembina Modul Kelab Doktor Muda Pendidikan
Khas Integrasi Peringkat Kebangsaan. Ahli Persatuan Penulis-Penulis Pahang .
Bahan
penulisan yang pernah diterbitkan;
- Siri Bacaan Buku Besar Tunas NILAM ( 2016)
- Buku Prosiding
Pekan International Education
Conference 2015
- Buku Prosiding Seminar Pedagogi Kebangsaan 2015
- Buku Prosiding International Special Education
Conference 2016
- Modul NILAM Merentasi Kurikulum (2016)
- Modul Program Eskplorasi Buku
- Majalah Pendidik.
- Modul KUNTUM Dalam Darjah (2016)
- Dari Subis ke Bologna : Guru Malaysia Mengubah
Dunia (2018)
- E-book Modul Galakan membaca ( 2019)
- Buku Amalan Terbaik PSS (2019)
- Buku cerita kanak-kanak Sejarah Pahang. (2019)
Sepanjang kerjayanya
beliau banyak menerima anugerah dalam kerjaya antaranya Anugerah Perkidmatan Cemerlang pada tahun
1999, 2006, 2015. Anugerah PSS Cemerlang Kebangsaan 2004,2006 dan 2009.
Anugerah Penyelaras PSS Terbaik 2010. Anugerah Khas Hari Guru 2006 dan 2015.
Anugerah Guru Perpustakaan dan Media Terbilang
Negeri Pahang 2016 dan Finalis Ikon Guru sempena Perayaan Hari Guru
Peringkat Kebangsaan 2017 dan Top 5 Ikon Guru Perpustakaan & Media
Kebangsaan 2018.
Kini mulai 2017,
beliau banyak memberi latihan dan bimbingan kepada sekolah-sekolah di seluruh
Malaysia tentang Pengurusan Sumber Pendidikan dalam PDPc Alaf 21 dan Strategi
PA21 dan Penerapan Elemen KBAT dalam Pdpc . Kini beliau aktif dalam memberi
bimbingan kepada sekolah-sekolah dalam Pembelajaran Berasaskan Kajian dan
Penyelidikan ( Research Based Learning ) satu strategi mengupayakan murid-murid
terhadap pemahaman yang mendalam terhadap isi kandungan pelajaran.
Kini beliau menjadi
rujukan kepada Guru Perpustakaan dan Media seluruh Malaysia termasuk Sabah dan
Sarawak. Pengalaman beliau selama 26 tahun dalam Pusat Sumber Sekolah banyak
membantu beliau menjadi sumber rujukan kepada GPM baru seluruh Malaysia.
Beliau memohon untuk
bertukar ke Sekolah Murid Dari Sekolah yang serba lengkap untuk mengupayakan
SKM dan memberi pendidikan terbaik kepada anak-anak di Sekolah Kurang Murid..
No comments:
Post a Comment