Kami TIDAK bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan atau kerugian yang dialami kerana menggunakan kandungan di dalam blog ini. Pendapat atau bahan yang dikemukakan di dalam blog ini adalah pandangan peribadi semata-mata dan untuk kegunaan peribadi sahaja.

Thursday, July 25, 2019

Buku Life is a story – make yours the best seller.


PD JAMBU RIAS BENTONG – BIL 5/2019
TAJUK BUKU                  :  Life is a story –make yours the best seller.
PENGARANG                 :  Hanis Yahya
NOMBOR PEROLEHAN:  EJAM000929
NOMBOR PANGGILAN:  297.57
ISBN                                  :  9789672038009
BAHASA                           :  MELAYU
KATEGORI                       :  Agama
ULASAN                           :

Buku ini merupakan catatan perjalanan kehidupan penulis.  Ia merupakan pengalaman peribadi yang boleh dijadikan sempadan atau pengajaran.  Pun begitu perlu diingat perjalanan hidup manusia tidak sama mahupun serupa.  Dalam menjalani liku-liku kehidupan buku ini boleh memberi klu-klu penting agar kita tidak terlalu jauh tersasar.  Pengarang juga menitipkan kata-kata perangsang yang sesuai untuk menempuh liku-liku getir sebagai seorang pelajar dirantauan. 

Gaya penyampaian yang bersahaja membolehkan pembaca secara santai mencerna pandangan dan menyelami isi hati pengarang.  Maksud yang ingin disampaikan diterjemah dengan bahasa yang mudah difahami menjadi daya penarik buku ini.  Ringkas dan bersahaja tetapi padat dengan pengajaran.

Dalam kisah 3 mengenai sampah misalnya pengarang menitipkan pentingnya kebersihan.    Mempraktikkan kebersihan bukan hanya untuk cantik dipandang tetapi memberikan pulangan setimpal kepada pengamal iaitu kesihatan yang baik.  Kesihatan disni bermaksud kesihatan luaran dan hati yang bersih. 

Buku ini memuatkan nukilan-nukilan pendek yang mudah dihadam oleh pembaca.  Ini juga tidak menimbulkan rasa jemu kerana setiap cerita dari dimensi yang berbeza.  Cerita-cerita pendek ini memudahka Riasn pembaca menghabiskankan bacaan sekiranya waktu senggang yang pendek.  Mencerna cerita tersebut dengan sebaik mungkin untuk disemat dalam sanubari.

Pengarang                      :  Hanis Yahya
Penerbit                          :  Mustread
Tahun Terbit                  :  2017
Mukasurat                      :  381
Rating                               :  7/10

Disediakan oleh            :  
Juriah bt Mohamed
Pembantu Pustakawan
Desa Jambu

No comments: