Kami TIDAK bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan atau kerugian yang dialami kerana menggunakan kandungan di dalam blog ini. Pendapat atau bahan yang dikemukakan di dalam blog ini adalah pandangan peribadi semata-mata dan untuk kegunaan peribadi sahaja.

Tuesday, July 16, 2019

Buku KETENTERAAN DAN PEPERANGAN

KETENTERAAN DAN PEPERANGAN
JUDUL BUKU :Ketenteraan Dan Peperangan
N0.PENGKELASAN : 355.4 ABU
ISBN :978-983-46-1366-2
PENGARANG :ABU AD AL-HAKIM
TARIKH / TAHUN : 2014
EDISI BAHASA : Bahasa Malaysia
HARGA : RM
ULASAN :

Buku ini memberikan pandangan menyeluruh berkaitan aspek ketenteraan dan peperangan. Huraian buku ini disertakan dengan gambar untuk membantu pembaca memahami situasi perang yang pernah berlaku, khususnya Perang Dunia Pertama dan Perang Dunia Kedua.

Penjelasan buku ini terhad kepada peringkat taktik Yang terendah. Oleh itu, ia sedikit sebanyak dapat membuka minda tentang bagaimanapun pertahankan diurus dan senjata yang bakal digunakan dalam pertikaian antarabangsa.

Antara isi yang dibincangkan dalam buku ini adalah penggunaan armor dalam peperangan. Armor menjadi penting setelah Wehrmacht mendemostrasikan betapa pantas dan efisiennya armor Jerman menakluki Eropah.

Seiring dengan kemajuan teknologi, kereta kebal moden kini bergerak dengan lebih laju, menembak dengan kuasa tembakan yang lebih jitu dan yang penting, boleh menentang pasukan penggempur yang datang dengan pelbagai bentuk mekanisme pertahanan diri. Selain itu, hampir kesemua kereta kebal moden hari ini dipacu oleh enjin diesel. Enjin diesel juga tidak memerlukan kuantiti bahan api yang banyak berbanding enjin gasoline.

Akhir sekali, penggunaan kuasa udara. Salah satu realiti yang dihadapi oleh pakar strategi ketenteraan ialah tanggapan yang dominan, iaitu pihak yang mendominasi ruang udara, laut dan darat. Walaupun hal ini bukan satu fakta yang umum, Perang Teluk telah membuktikan bahawa kelebihan kuasa udara boleh memberikan kelebihan ketenteraan yang berlipat ganda.

DISEDIAKAN OLEH : EN. HALID BIN ZAINAL
DISAHKAN OLEH :

No comments: