Kami TIDAK bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan atau kerugian yang dialami kerana menggunakan kandungan di dalam blog ini. Pendapat atau bahan yang dikemukakan di dalam blog ini adalah pandangan peribadi semata-mata dan untuk kegunaan peribadi sahaja.

Monday, July 22, 2019

Buku: Perang Arab-Israel 1973

PERANG ARAB-ISRAEL 1973
JUDUL BUKU : Perang Arab-Israel 1973
N0.PENGKELASAN : 950.048 ZAI
ISBN : 978-967-408-106-5
PENGARANG : Zaini Rejab
TARIKH / TAHUN : 2013
EDISI BAHASA : Bahasa Malaysia
HARGA : RM 18.00
ULASAN :

Perang Arab-Israel 1973 atau lebih dikenali dengan Perang Yom Kippur berlaku dari 6 Oktober hingga 24 Oktober 1973 antara Israel dengan pakatan Mesir dan Syria.

Perang Yom Kippur merupakan sebahagian konflik Arab-Israel yang merangkumi banyak pertempuran dan peperangan sejak dari tahun 1948. Dalam Perang Enam Hari, Israel telah menduduki Dataran Tinggi Golan, Semenanjung Sinai dan Terusan Suez.

Selain itu, Negara-negara arab lain juga menyertai peperangan ini dengan menyediakan senjata tambahan dan kewangan. Berdasarkan beberapa sumber, Iraq telah menghantar satu skuadron jet hunter ke Mesir. Semasa perang berlangsung, Iraq telah menghantar 18 000 tentera dan beberapa ratus kereta kebal. Arab Saudi dan Kuwait memberi bantuan kewangan dan menghantar pasukan tentera bagi bertempur.

Akhir sekali, bagi pihak negara-negara Arab (terutamanya Mesir dalam hal-hal tertentu), kejayaan pihak Arab dalam kempen perang ini mengubati luka psikologi mereka dalam kekalahan Perang Enam Hari. dan membawa mereka kepada rundingan damai bersama Israel. Akibat kesan Perang Enam Hari, ramai percaya perang kali ini membantu memulih kepercayaan dunia Arab bahawa Israel tidak mudah untuk ditewaskan secara kuasa ketenteraan. Oleh itu, perkara ini dapat mengukuhkan pergerakan keamanan dan menamatkan misi memusnahkan Israel secara kekerasan.

DISEDIAKAN OLEH : PN. SAHIDAH BINTI ABDUL GANI
DISAHKAN OLEH :

No comments: