Kami TIDAK bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan atau kerugian yang dialami kerana menggunakan kandungan di dalam blog ini. Pendapat atau bahan yang dikemukakan di dalam blog ini adalah pandangan peribadi semata-mata dan untuk kegunaan peribadi sahaja.

Monday, July 23, 2018

Buku: Sejarah kekejaman komunis di Tanah Melayu Pengarang: Muhammad Aiman Penerbit: Pustaka Ewan 2013

Buku: Sejarah kekejaman komunis di Tanah Melayu Pengarang: MUHammad Aiman Penerbit: Pustaka Ewan 2013

Buku: Sejarah kekejaman Komunis di Tanah Melayu
Pengarang: Muhammad Aiman
No. perolehan: 1000130090
No. panggilan: 959.5 MUH
ISBN: 9789673770359 / 9789673770342 (set)

Penerbit: Pustaka Ewan
Tahun terbit: 2013
Mukasurat : 112 Helaian
Bahasa: Melayu
Kategori: Sejarah

ULASAN

Buku ini menerangkan tentang sejarah kekejaman pihak komunis di tahun 1930 penubuhannya sehingga 1954 .PKM telah diharamkan Kerajaan British kerana dianggap sebagai parti politik yang radikal,pengharaman ini telah menimbulkan ketidakpuasan hati oleh kebanyakan ahli PKM kerana jasa mereka dalam penentangan Jepun,dengan itu ketua PKM telah mengubah dasar menjadikan lebih agresif.

Kerajaan British telah melaksanakan beberapa dasar antaranya pembahagian kawasan putih dan hitam,memindahkan setinggan yang berhampiran dengan hutan,pengenalan sistem kad pengenalan,menggunakan pengangkutan udara bagi tentera,memperkenalkan ISA,memberi pengampunan bagi yang menyerah,memperkenalkan sukarelawan dan mendirikan balai polis di kawasan terancam.

Pada tahun 1934 seramai hampir 10,000 kaum Cina di Tanah Melayu menyertai PKM yang diketuai oleh Chin Peng ,banyak perkara yang telah dilakukan oleh pihak komunis ditanah Melayu antaranya memaksa ahli keluarga masuk tentera komunis ,membunuh mana-mana orang yang ingkar,sabotaj ekomoni tanah Melayu,memusnahkan ladang-ladang serta menakut-nakutkan penoreh getah dan banyak lagi keganasan pihak PKM.

Akhirnya Tanah Melayu dapat mengecapi kemerdekaan,lantas tertubuhlah sebuah negara merdeka.

Disediakan Oleh :
Saudin Bin Kassim @ Abdul Rahman

Disemak Oleh :
Ahmad Aziddin B Ahmad
Ketua Unit Rangkaian Perpustakaan

No comments: