Kami TIDAK bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan atau kerugian yang dialami kerana menggunakan kandungan di dalam blog ini. Pendapat atau bahan yang dikemukakan di dalam blog ini adalah pandangan peribadi semata-mata dan untuk kegunaan peribadi sahaja.

Tuesday, July 10, 2018

Buku RAHSIA SIHAT MELALUI PUASA Penulis NUR ISLAMI MOHD FAHMI TENG Penerbit DBP 2017 RM15

ULASAN BUKU BULAN MEI  2018
Buku RAHSIA SIHAT MELALUI PUASA Penulis NUR ISLAMI MOHD FAHMI TENG Penerbit DBP 2017 RM15

TAJUK BUKU        :   RAHSIA SIHAT MELALUI PUASA
PENGARANG        :   NUR ISLAMI MOHD FAHMI TENG
NO.PANGGILAN  :    613.2/NUR 
ISBN                       :   978-983-49-1326-7
PENERBIT              :   DBP
TAHUN TERBIT     :   2017
EDISI BAHASA       :    BAHASA MELAYU
HARGA                   :    RM 15.00

ULASAN BUKU  :
Puasa merupakan sebahagian daripada amalan masyarakat terdahulu bagi memenuhi tuntutan kerohanian, keagamaan, kesihatan dan budaya. Dari sudut saintifik dan perubatan, berpuasa akan memberikan kesan kepada tubuh badan, sama ada kesan positif mahupun negative.

Kegemukan  memberikan implikasi terhadap peningkatan penyakit seperti diabetes dan pada dasarnya berpunca daripada pengambilan makanan berlebihan serta kurang aktiviti fizikal.

Untuk menandatangi masalah ini sudah tentunya dengan mengurangkan pengambilan makanan dan berpuasa. Buku ini mengupas aspek berpuasa dari sudut  falsafah, sains, pemakanan dan kesihatan awam. Ia juga membincangkan pembakaran kalori dari segi manfaatnya terhadap kesihatan untuk gaya hidup sihat.

No comments: