Kami TIDAK bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan atau kerugian yang dialami kerana menggunakan kandungan di dalam blog ini. Pendapat atau bahan yang dikemukakan di dalam blog ini adalah pandangan peribadi semata-mata dan untuk kegunaan peribadi sahaja.

Friday, August 9, 2019

BUKU : TASJIL ANIS SALATIN

NO. PEROLEHAN :DBER 19-007723
CALL NO. : 959.5118
ISBN : 978-967-15394-3-9
BAHASA :BAHASA MELAYU
KATEGORI : SEJARAH

ULASAN:
“Barang siapa yang menguasai Melaka,maka dialah yang akan memegang leher Venice”. Itulah ungkapan Pires yang menunjukkan keunggulan Melaka sebagai pusat perdagangan laut yang setanding dengan Venice seteru Portugal dalam merebut perdagangan barang-barang Timur.

Pada kemuncak kegemilangan Melaka, jumlah populasi kota Melaka dikatakan mencecah 100,000 orang dan lebih ramai dari penduduk kota London pada ketika itu. Melaka umpama kota Shanghai dan Singapura pada hari ini yang merupakan pelabuhan entrepot utama di antara laluan perdagangan Barat dan Timur, menjadi tarikan kepada para pedagang dari seluruh pelusuk dunia.Akibatnya budaya
kosmopolitan terbentuk di Melaka dimana 84 bahasa ditutur dan Bahasa Melayu menjadi bahasa pengantara.

Aspek yang dibincangkan dalam buku ini termasuk rupa bentuk kota, sistem pewaris takhta, sistem pentadbiran,ekonomi, peperangan, pengangkutan, permainan, rasuah, percintaan istana, undang-undang dan agama.

JUDUL : TASJIL ANIS SALATIN:RAHSIA AGUNG MELAKA
PENGARANG : FARAHANA SHUHAIMI
PENERBIT : PATRIOTS PUBLICATIONS
TAHUN TERBIT :2018
HARGA :RM28.00
MUKA SURAT :255
RATING :4/5

No comments: