Kami TIDAK bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan atau kerugian yang dialami kerana menggunakan kandungan di dalam blog ini. Pendapat atau bahan yang dikemukakan di dalam blog ini adalah pandangan peribadi semata-mata dan untuk kegunaan peribadi sahaja.

Monday, November 4, 2019

BUKU: DARI SULTAN HINGGA ATATURK TURKI

PERPUSTAKAAN AWAM DAERAH BENTONG
ULASAN BUKU BIL 9/2019                        
                                                              
JUDUL BUKU:   DARI SULTAN HINGGA ATATURK TURKI           
ISBN:     9789671-441855
PENGARANG:    ANDREW MANGO
TARIKH / TAHUN:              2017
EDISI BAHASA:              BAHASA MALAYSIA
HARGA:              RM 29.00
ULASAN:      

Buku ini menceritakan tentang pembentukan sebuah negara Turki moden yang penuh  berliku menerusi rundingan-rundingan dalam perjanjian damai di Paris. Ia merangkumi peristiwa, rundingan dan kepentingan politik dan ekonomi.

Pada tahun-tahun akhir pemerintahan Kesultanan Uthmaniah Turki dan tahun-tahun awal Turki moden semua berubah. Empayar Turki Uthmaniyah berakhir pada tahun 1923, apabila ia telah dibubarkan oleh Dewan Perhimpunan Kebangsaan dibawah Mustafa Kemal Ataturk. Pada tahun 1923, Turki di isytiharkan sebagai Republik dan Mustafa Kemal telah dilantik sebagai Presiden Turki yang pertama.

Dibawah Pemerintahan Mustafa Kemal Ataturk, Turki mengubah dasar berpaksi kepada islam kepada pemerintahan Sekular. Mustafa Kemal Ataturk telah mengubah identiti rakyat Turki kepada cara hidup barat dimana segala undang-undang islam dihapuskan dan digantikan undang-undan g barat serta kebudayaan masyarakat Turki.

DISEDIAKAN :
AZHARANI A. AZIZ   
PEMBANTU PUSTAKAWAN DAERAH BENTONG                   

No comments: