Kami TIDAK bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan atau kerugian yang dialami kerana menggunakan kandungan di dalam blog ini. Pendapat atau bahan yang dikemukakan di dalam blog ini adalah pandangan peribadi semata-mata dan untuk kegunaan peribadi sahaja.

Monday, November 4, 2019

BUKU: Destar Alam Melayu oleh Johan Iskandar

NO. PEROLEHAN :DBER 19-008431
CALL NO. : R 391.430 JOH
ISBN : 978-967-16572-0-1
BAHASA :BAHASA MELAYU
KATEGORI : Sains Kemasyarakatan

ULASAN:
Pemakaian dan Perhiasan Kepala Bagi Masyarakat Melayu terdahulu dikenali sebagai Destar.  Pelbagai bentuk dalam pemakaian destar seperti Tanjak, Tengkolok Lelaki, Tengkolok Perempuan, Getam, Songkok dan Semutar. Pelbagai  rekaan destar mempunyai maksud yang tersendiri dan tidak dipakai sebarangan.

Desatar  juga menyimpan sejarah yang tersurat dan tersirat serta  rahsia asal-usul pada zaman dahulu. Kebanyakan destar warisan Melayu yang asli telah hampir pupus digantikan dengan rekaan baru yang tidak mempunyai sejarah dan asal-usul.

Destar juga digunakan dalam aktiviti harian dan juga untuk adat-isitiadat. Pemakaian destra sekarang semakin popular dari hari ke hari termasukalah sambutan hari kebesaran umat islam hari Raya Adilidfitri dan Sambuatan Kemerdekaan Tanah Melayu.

JUDUL : Destar Alam Melayu
PENGARANG : Johan Iskandar
PENERBIT : Akademi Seni Tradisional Warisan Melayu
TAHUN TERBIT :2018
HARGA :RM162.50
MUKA SURAT :138
RATING :5/5

No comments: