Kami TIDAK bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan atau kerugian yang dialami kerana menggunakan kandungan di dalam blog ini. Pendapat atau bahan yang dikemukakan di dalam blog ini adalah pandangan peribadi semata-mata dan untuk kegunaan peribadi sahaja.

Thursday, December 13, 2018

Buku 89 PESAN CINTA ALLAH UNTUK ORANG MUKMIN Penulis Mejar(B) Mohammad Qayyum A. Badaruddin

Perpustakaan Desa Leban Chondong
ULASAN BUKU

Buku bertajuk ‘ 89 Cinta Allah Untuk Orang Mukmin’ merupakan buku ilmiah berbentuk keagamaan yang memaparkan pesanan-pesanan yang dipetik daripada ayat-ayat suci Al Quran untuk dijadikan panduan kehidupan.

Pesanan yang disampaikan adalah tentang nikmat iman kerana rentetan dari nikmat itu maka lahirlah ciri-ciri murni dalam hidup seorang mukminin.

Sesungguhnya beruntunglah orang yang menyucikan jiwa kerana matlamat hidup seseorang mukmin itu adalah pengakhiran hidup yang baik dan terhormat dan syurga adalah pengakhiran hidup kita di akhirat maka beribadatlah sekalian manusia kepada Allah.Ingatilah bahawa kehidupan di dunia adalah sementara manakala kehidupan diakhirat itu kekal abadi.

Imam Ibnu Qayyum AlJauziyyah Rahimahullah pernah berkata bahawa Cinta Kepada Allah itu ibarat pohon dalam hati. Akarnya adalah merendahkan diri dihadapan zat yang dicintainya. Batangnya adalah mengenal nama dan sifat Allah.Rantingnya adalah rasa takut kepadaNya.

Daunnya adalah rasa malu terhadapNya. Buah yang dihasilkan adalah taat kepadaNya dan penyiramnya adalah zikir kepadaNya. Bila pun jika amalan-amalan tersebut berkurang maka berkurang pulalah mahabbahnya kepada Allah.

Penulis: Mejar (B) Mohammad Qayyum A. Badaruddin
Penerbit: Casamas Resourses Sdn Bhd
Tahun terbit: April 2017
Harga: RM21.00
Muka surat: 134 muka surat
No/Perolehan: 17/000807
No.Panggilan: 297
No.ISBN: 9789675994548

Disediakan oleh
Zaliha Binti Mohd Yunus
Pembantu Perpustakaan
Perpustakaan Desa Leban Chondong

Disemak Oleh:
Norhidayah Binti Salleh
Ketua Perpustakaan
Perpustakaan Awam Daerah Rompin

No comments: