Kami TIDAK bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan atau kerugian yang dialami kerana menggunakan kandungan di dalam blog ini. Pendapat atau bahan yang dikemukakan di dalam blog ini adalah pandangan peribadi semata-mata dan untuk kegunaan peribadi sahaja.

Wednesday, December 19, 2018

BUKU Seri Pahang Naga Tasik Chini (Juara Yang Tewas) PENGARANG Aripin Said

No Perolehan:  CLAN004315 
ISBN : 978-967-23777-3-4   
Bahasa: Bahasa Malaysia
Kategori: Dewasa

Ringkasan/ Ulasan

Buku ini mengisahkan perjalanan Seri Pahang (Naga Tasik Chini) mengharung lautan yang bergelora mencari Seri Kemboja. Semua hidupan laut dari yang kecil hingga besar telah memberi laluan kepada Seri Pahang bertemu Seri Kemboja. Mereka tahu bahawa Seri Pahang datang untuk menghapuskan musuh mereka selama ini iaitu Seri Kemboja.

Setelah bertemu mereka berjuang bermati-matian selama 40 hari 40 malam. Masuk hari yang ke 41 Seri Pahang menggunakan segala kebolehan serta kesaktiannya untuk mengalahkan Seri Kemboja.

Seri Kemboja mula merasakan dirinya akan ditewaskan oleh Seri Pahang oleh itu ia telah melarikan diri ke dalam sebuah gua bagi melindungi dirinya dari dikalahkan oleh Seri Pahang. Selama itu mereka masih bertarung di antara satu sama lain.

Masuk hari yang ke 21 masih tidak satu pun di antara mereka berdua yang kalah. Sudah lebih 20 hari penduduk tidak makan ikan, tiada seorang pun yang berani turun ke laut.

Seri Kemboja telah mendapat satu fikiran iaitu ia telah menghantar alamatnya ke dalam mimpi Raja Siam yang memerintah ketika itu. Seri Pahang telah ditembak dengan 100 pucuk meriam yang dipasang di sepanjang pesisir pantai. Seri Pahang melarikan diri ke Pulau Aur manakala Seri Kemboja cedera parah di dalam gua. Seri Pahang telah dibawa ke Sekukuh dan disemadikan di sana.

Judul : Seri Pahang Naga Tasik Chini (Juara Yang Tewas)
Pengarang: Aripin Said
Penerbit: Dewan Bahasa & Pustaka
Tahun terbitan: 2017             Harga: RM
Mukasurat: 140ms    Rating: 

No comments: