Kami TIDAK bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan atau kerugian yang dialami kerana menggunakan kandungan di dalam blog ini. Pendapat atau bahan yang dikemukakan di dalam blog ini adalah pandangan peribadi semata-mata dan untuk kegunaan peribadi sahaja.

Saturday, December 15, 2018

BUKU KITAB PERUBATAN MELAYU AL-RAHMAH PENERBIT AKADEMI JAWI MALAYSIA

ULASAN BUKU MAC 2018

JUDUL BUKU : KITAB PERUBATAN MELAYU AL-RAHMAH
NO. PANGGILAN 297.5
ISBN :           978-967-14748-6-0
PENERBIT : AKADEMI JAWI MALAYSIA
TARIKH / TAHUN : 2017
EDISI BAHASA Bahasa Melayu
HARGA : 85.00

ULASAN
Kitab Perubatan Melayu: Al-Rahman fi al-Tibb wa Al-Hikmah terdiri dari lima bab yang mengandungi unsur asas kepada tubuh badan manusia, bahan-bahan makanan dan ubatan, punca yang mempengaruhi keadaan kesihatan, ubat-ubatan untuk beberapa penyakit terpilih dan penyakit-penyakit am.

Penggunaan bahasa tempatan Aceh dalam menamakan penyakit dan bahan ubatan dalam kitab ini, memperkayakan peristilahan perubatan yang belum terdapat dalam mana-mana kamus istilah perubatan melayu, sama ada yang diusahakan oleh pihak kolonial, atau nadan berwajib selepas kemerdekaan.

Kitab ini memberi sumbangan yang penting untuk ilmu dan peristilahan perubatan serta perkembangan bahasa. Bahkan ia mempunyai beberapa sisi botani, zoologi, mineral, bahasa, sejarah serta kebudayaan yang menarik untuk dibahas oleh para ulama, sarjana dan pengkaji.

Shaykh Abbas Kuta Karang pernah menjadi kadi dan penasihat kepada sultan Acheh, serta bekerjasama dengan Tengku Chik di Tiro dalam Perang Sabil menentang Belanda yang meletus pada Tahun 1873.

Disediakan oleh
Norizan binti Zahari

No comments: