Kami TIDAK bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan atau kerugian yang dialami kerana menggunakan kandungan di dalam blog ini. Pendapat atau bahan yang dikemukakan di dalam blog ini adalah pandangan peribadi semata-mata dan untuk kegunaan peribadi sahaja.

Tuesday, December 11, 2018

BUKU Adat istiadat kesultanan Johor Moden PENERBIT UTM Press

PERPUSTAKAAN AWAM CAWANGAN JENGKA
ULASAN BUKU NOVEMBER

JUDUL BUKU :  Adat istiadat kesultanan Johor Moden
CALL NUMBER           : 390.220959511
ISBN           :  978-983-52-0916-1
PENERBIT           : UTM Press
TARIKH / TAHUN 2013
EDISI BAHASA :   Bahasa Malaysia
HARGA : RM 144.00

ULASAN
Memaparkan adat istiadat kesultanan johor dari tahun 1855 hingga 2012. Ia membantu rakyat mengethui lebih mendalam mengenai keunikan adat istiadat kesultanan johor. Ia juga memaparkan foto-foto kesultanan johor lama pada abad ke 19 hingga yang sekarang.

Kesultanan Johor bermula sejak  kesultanan Melayu Melaka lagi. Bermula dengan Sultan Alauddin hingga Sultan Mahmud syah ke 2. Apabila keturunan kesultanan Melaka berakhir, keturunan keluarga bendahara mengambilalih, hingga keturunan dinasti Temengung hingga sekarang.

Adat istiadat kesultanan Johor dianggap unik kerana beroritasikan adat diraja di Negara –negara Eropah tapi masih mengekalkan adat istiadat diraja melayu dan sebagainya.

Dengan terbitnya buku ini membantu rakyat memahami adat istiadat kesultanan Johor yang berlainan dengan negeri-negeri yang beraja yang lain.

Disediakan oleh :
AZHARANI A.AZIZ

No comments: