Kami TIDAK bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan atau kerugian yang dialami kerana menggunakan kandungan di dalam blog ini. Pendapat atau bahan yang dikemukakan di dalam blog ini adalah pandangan peribadi semata-mata dan untuk kegunaan peribadi sahaja.

Wednesday, September 9, 2020

Buku Rubaiyat Omar Khayyam / Mohd Ajmal Abdul Razak

PAD BENTONG– BIL. 1/ 2020. Rubaiyat Omar Khayyam / Mohd Ajmal  Abdul Razak

Tajuk: Rubaiyat Omar Khayyam. Pengarang: Mohd Ajmal  Abdul Razak. Call No: 891.5511  AJM. ISBN: 9789834617967. Bahasa: Melayu. Kategori: Puisi

Ulasan: Omar Khayyam merupakan tokoh ilmuwan terkenal yang menghasilkan puisi Rubaiyat iatu puisi 4 rangkap seakan-akan pantuh dan mempunyai pengunjungnya sendiri yang diterjemahakan penulis barat dan tempatan. 

Karya ini merupakan sumbangan terjemahan ketiga buat persurutan melayu tanah air selepas  Syed Muhaamad Naguib al attas dan Kala Dewata. 

Terjemahan yang dilakukan bukan saja dari bahasa Melauyu malah meliputi Bahasa lain iatu Bahasa Inggeris dan bahasa Parsi. 

Terjemaahan ini  turut di bekalkan  dengan maklumat dalam nota kaki mengenai bacaan-bacaan lain yang boleh dilakukan dalam baris  atau rangkap tertentu.

Disediakan oleh : HALID B. ZAINAL, PAD BENTONG

Link [kafilahbuku]

No comments: